C-vitamin: En viktig antioxidant för kroppen

publicerad 31 oktober 2021
- av Sofie Persson

Det är viktigt att få i sig tillräckligt med C-vitamin. Vi behöver vitaminet av flera anledningar och flera studier har påvisat positiv effekt för att förebygga och bota sjukdomar. Brist på vitaminet kan vara orsak till allt från trötthet till inflammationer, det är dock lätt att få i sig sin dagliga dos genom maten.

C-vitamin är ett viktigt vitamin att få i sig tillräckligt av då det fungerar som antioxidant, vi behöver det också för att bygga upp brosk- och benvävnad och det underlättar upptag av järn. C-vitamin bidrar också till immunsystemets funktion, mental funktion och ett väl fungerande nervsystem. Det hjälper även till för att motverka trötthet och utmattning.

Många djur kan bilda C-vitamin själva i kroppen, men vi människor, tillsammans med marsvin vissa apor och några få andra djurarter, kan inte det. Eftersom vitaminet spelar stor roll för immunförsvaret har man även studerat vitaminets effekt vid sjukdom. I flera studier visar det sig att en högre dos C-vitamin kan både förebygga och bota olika typer av infektionssjukdomar samt virusinfektioner, skriver läkaren Uffe Ravnskov i en opinionsartikel i Läkartidningen 2020. Ravnskov skrev också i samma artikel att det vore en god idé att testa C-vitamin mot covid-19, något som faktiskt även framgångsrikt praktiserats på flera håll i världen – bland annat i Kina.

C-vitamin finns i de flesta grönsaker, bär och framförallt citrusfrukter. Havtorn är känt för att innehålla exceptionellt mycket C-vitamin. Även potatis är rik på vitaminet. Ett dagsbehov för en vuxen människa skulle kunna motsvara en stor apelsin, en tredjedels paprika eller tre stycken brysselkål. Dock är vitaminet känsligt för värme, om mat hålls varm länge eller värms upp upprepade gånger minskar mängden C-vitamin.

C-vitamin i formen askorbinsyra, E300, är vanligen tillsatt till livsmedel eftersom den fungerar som antioxidant.

Dagsbehovet varierar beroende på ålder. Spädbarn behöver cirka 20 milligram per dag medan en ammande behöver hela 100 milligram per dag. Barn 10 -13 år behöver cirka 50 milligram och en vuxen 75 milligram.

Värt att veta är att det inte finns något som tyder på att höga doser av vitaminet kan riskera att orsaka allvarliga skador som cancer eller fosterskador. Däremot kan man få diarré och, om man är extra känslig, njursten vid höga halter (>1000 milligram per dag).

Det är ovanligt att ha brist på C-vitamin, men även lindrig brist kan orsaka trötthet, svaghet och irritation. Får man däremot en allvarlig brist, som kan orsaka sjukdomen skörbjugg, kan man få symtom som inflammationer i tandköttet, försämrad sårläkning och infektionskänslighet.


Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.