En zombieklassiker med beröring till samtiden

Regissören och manusförfattaren Dan O'Bannons klassiker från 1985 är värd att blicka tillbaka till, av såväl lättsamma som något mer seriösa skäl. Skön humor blandas med tydliga beröringspunkter till vår samtid.

publicerad 19 juni 2022

Dan O’Bannon är en legend inom genrer som skräck, rysare och science-fiction. Som manusförfattare finns på CV:t Alien (1979), Dead and Buried (1981) och Total Recall (1990), för att nämna några klassiker. Dan O’Bannon gick tyvärr bort alldeles för tidigt år 2009, vid en ålder av endast 63 år.

The Return of The Living Dead är O’Bannons regidebut. Lekfull, snurrig, vågad och för åskådaren underhållande. Även med nyare zombie-apokylyps-filmer inräknade är denna faktiskt i undertecknads tycke faktiskt bland de bästa i genren som gjorts och har även komediska och skräckfilmsinslag. Vi bjuds unika karaktärer, bra musik, hjärnätande zombies med drag under galoscherna, underbara så kallade ”one-liners” samt stämningsfulla platser – däribland ett bårhus, en kyrkogård och en lagerlokal.

They’re Back From The Grave and Ready To Party!

Annonser:

Handlingen utspelas vid och omkring tre platser: företaget Uneeda (You-need-a) som tillhandahåller och lagerför sjukvårdsutrustning och medicinska hjälpmedel, den intilliggande kyrkogården samt det lokala bårhuset. Vid Uneeda arbetar två snillen vid namn Frank (James Karen) och Freddy (Thom Mathews). Djupt och långt nere i källarlagret förvaras ett antal topphemliga och mystiska dunkar med militärt avfall, dunkar med innehåll som för tankarna till både Kina (covid) och USA:s laboratorier i Ukraina.

Frank, Freddy och Burt funderar över sitt nästa genidrag.

Såklart ska pappskallarna Frank och Freddy dit och peta, med påföljden att en av dunkarna går sönder, varpå suspekt grön gas strömmar ut. De båda männen svimmar av och när de vaknar upp igen mår de inte bara rejält dåligt, lagrets döingar har även vaknat till liv. I panik kontaktar de sin chef Burt (Clu Gulager), som inom kort anländer för att försöka ställa saker till rätta. Som en räddande ängel för dessa tre musketörer jobbar Burts gode vän, obducenten Ernie, nattskift vid det närliggande bårhuset. Ernie är för övrigt en stor beundrare av Eva Braun och när en fäbless för tysk marschmusik.

Sagt och gjort så beslutar sig Ernie för att hjälpa sin vän och startar igång kremeringsapparaturen. Vad herrarna inte vet är att från krematoriets skorsten strömmar gasrester ut ur byggnaden och med hjälp av ösregnet ner i marken på den lokala kyrkogården.

Return of the Living Dead är ett litet chef‑d’oeuvre. Dan O’Bannon har bland annat inspirerats av George Romeros legendariska zombiefilmer, och framför allt klassiska Night of the Living Dead (1968). Detta faktum hymlas det inte med utan till och med nämns i filmen vilket är ett lite lustigt meta-inslag. Till skillnad från hur zombier i gemen brukar gestaltas, finns här flera skillnader. O’Bannons zombies dels pratar och dels forsar fram. Ingen släpande gång här inte. De är överlag intelligenta samt problemlösande. Att försöka ha ihjäl dem genom att komma åt hjärnan är fullständigt meningslöst. Dessa döingar är nämligen i princip odödliga.

Manuset är skönt galet med full fart från första till sista bildrutan. Samtliga karaktärer är väl genomtänkta och lätta att känna med. Min personliga favorit är obducenten Ernie. Dan O’Bannons kärlek till genren lyser filmen igenom och det är svårt att tro att detta var karlns regidebut. Som grädde på det berömda moset bjuds vi på ett förnämligt soundtrack. Både vad gäller den av Matt Clifford egendesignade musiken samt de till filmen skrivna punk- och hard core-låtarna.

Till allvaret hör att det även finns klara beröringspunkter med vår samtid. En militärapparat som mörkar sina mellanhavanden för en intet ont anande allmänhet; paranoia för virus och bakterier; zombievarelser som besinningslöst attackerar den icke munskyddsbärande delen av befolkningen är några tankar som slår en.

Sammanfattningsvis är rullen ifråga ett gott tillfälle att glömma Nato, Ukraina, Ryssland, apkoppor och nästa omgång covid-sprutor för en stund.