Der Baader Meinhof Komplex imponerar med sin realism

Ännu ett mästerverk patenterat tyska Constantin Film ser dagens ljus. En slags uppföljare till den fenomenala Der Untergang. Denna gång med fokus på 60- och 70-talets vänsterterror i form av den tyska Röda Armé-fraktionen.

publicerad 26 februari 2022

Sett i ljuset av den smått surrealistiska samtid vi nu upplever med hysteri för en normalfarlig luftvägsinfektion, ultraglobalism och hyperkapitalism, nedmonterande av såväl nations- som välfärdsstat och inte minst en trött och stagnerad mediakår, är det på sin plats att åter stifta bekantskap med 2008 års tyska filmpärla: Der Baader Meinhof Komplex.

Producerad och finansierad av det eminenta bolaget Constantin Film, som några år tidigare gav oss mästerverket Der Untergang, visar detta bolag återigen att det faktiskt går att göra film med kvalitet, djup, realism, nyans och som samtidigt är underhållande. Till råga på allt till synes fri från Hollywoods trötta dogmer, agendor och politiska budskap.

Annons:

Huvudkaraktärerna Ulrike Meinhof (Martina Gedeck) och Andreas Baader (Moritz Bleibtreu).

Som man må ana av filmens titel utspelas filmen mot bakgrund av 60- och 70-talets oroliga och särdeles dramatiska tidevarv i Västtyskland. En tid som präglades av en gryende vänsterrörelse och i synnerhet av den radikala och våldsbenägna rörelsen Röda Armé-fraktionen (RAF) eller som den heter på tyska: Rote Armee Fraktion. Kortfattat om denna väpnade vänstergren kan sägas följande: RAF var verksamt mellan cirka 1970 till 1998 och mördade sammanlagt 34 människor. Under hösten 1977, vilken kom att kallas Tyska Hösten, genomförde RAF ett stort antal våldsamma aktioner. Många av dess medlemmar kunde dock gripas och fängslas under 1970-talet. Flera av medlemmarna dog under sin tid i fängelset under omständigheter som är baserad på olika mer eller mindre trovärdiga teorier. Man brukar dela in RAF:s aktivitet och medlemmar i tre generationer. Der Baader Meinhof Komplex fokuserar primärt på första men även bitvis på den andra generationen.

Detta må vara den mest smakfulla film som gjorts på ämnet i fråga. Producerad på en budget mellan 13–20 miljoner euro (siffrorna varierar) är detta en förstklassig produktion där varenda cent syns i slutresultatet. Allt från handlingens olika tidsepoker såsom klädstilar och cigarrettpaket till bilar och arkitektur är ytterst noggrant genomtänkta. Produktionsdesignern med manskap har gjort det gedignaste av arbeten. Detta tillsammans med filmens utsökta foto griper tag i tittaren på ett nästan surrealistiskt sätt. Man blir ett med filmen. Realismen känns total.

Mot bakgrund av mina egna kunskaper i detta kontroversiella ämne känns manuset helgjutet och väl utmejslat. Som ofta med historiska filmer infinner sig ett och annat syftesfel, men de är ytterst få. Dialogen är hela tiden trovärdig och autentisk. Regin av Uli Edel är klanderfri och styrs med väloljad finess genom hela filmen. Skådespelarna är sin europeiska vana trogen genialt rollbesatta. Hollywood: Tag Lärdom.

Der Baader Meinhof Komplex har många scener med starkt våld och explicita sexscener. Den känslige är härmed förvarnad. Filmer likt denna är obligatoriska att se om man önskar få en inblick i hur långt vissa människor är villiga att gå för en viss sak. Oavsett om man sympatiserar med kampen ifråga eller står på den andra sidan, går det enligt mig inte att komma undan det faktum att just detta med att verkligen vilja åstadkomma förändring, på riktigt, trots allt förtjänar en viss form av respekt. Även då ändamålen för att nå målet är smaklösa och ibland direkt avskyvärda.

Der Baader Meinhof Komplex är en tysk action-/dramafilm från 2008 i regi av Uli Edel. Filmen är baserad på boken med samma titel av Stefan Aust.