Studie: Sockerskatt skulle inte påverka finska konsumenter

publicerad 9 april 2024
- av Sofie Persson
Forskare menar att det måste finnas alternativ till de produkter som straffbeskattas.

Vill du se mer gräv och granskningar på Nya Dagbladet?

8420 kr av 50 000 kr insamlade. Bidra till höstens viktiga grävkassa! Stöd arbetet genom Swish till 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Den sockerskatt som föreslagits i Finland, och som då ger en prisökning på 20 procent på bland annat godis, skulle inte minska konsumtionen, enligt en ny finsk studie. Resultatet pekar på att det krävs ersättande produkter för att få konsumenter att ändra sina dåliga vanor.

Den finska regeringen har tillsammans med landets folkhälsomyndighet föreslagit att man ska införa en så kallad hälsoskatt på bland annat livsmedel som innehåller höga halter av transfetter, socker och salt. Anledningen är bland annat ett budgetunderskott på 12 miljarder euro, där man också föreslagit skattehöjningar på exempelvis elbilar.

En sockerskatt motiveras särskilt med att ohälsosam mat orsakar hälsoproblem hos befolkningen vilket blir dyrt för samhället. En ny studie visar dock att en hälsoskatt inte skulle påverka finska konsumenters vanor.

Enligt studien minskade inte sockerskatten på konsumtionen av sötsaker, säger Tuomas Kosonen, forskningsprofessor på statens ekonomiska forskningscentral VTT:s spetsenhet FIT, till finska statstidningen Yle och fortsätter:

Utifrån forskningsresultaten skulle jag inte rekommendera att man tar i bruk en hälsoskatt.

“Måste finnas alternativ”

Resultaten i studien visar att en ökad skatt skulle ha mycket liten inverkan på konsumenternas hälsovanor. Bland annat har man tittat tillbaka på när man år 2011 införde en sockerskatt som ledde till en prisökning på 10 procent på glass, läsk och godis. Det påverkade nästan inte konsumtionen alls, enligt studien.

Tittade man däremot på läskskatten som infördes 2014, där man beskattade läsk med socker men inte sockerfri läsk, så ledde det till en minskad konsumtion av vanlig läsk. Däremot ökade konsumtionen av lightläsk. Kosonen menar att om man ska påverka konsumentvanor krävs därmed en ersättande produkt.

Om man vill ha en skatt som ska påverka folkets allmänna hälsa så måste man noggrant tänka på vilka produkter som ska beskattas, var det fungerar. Det måste finnas produktalternativ, säger Kosonen.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!