Ökad censur på sociala medier i kölvattnet av coronapandemin

Coronavirusets spridning

publicerad 20 mars 2020
- av Alexander Almqvist

Som ett resultat av coronapandemin har censuren på sociala medier skjutit i höjden. Plattformarna överlåter ansvaret att bestämma vad som får publiceras till AI-system.

Många företag inom IT-branschen uppmanar sina anställda att arbeta hemifrån i tider av coronavirus och covid-19, och sociala medier som Google, Facebook och Youtube är inga undantag.

De sociala medierna har därför valt att låta artificiell intelligens få det delikata uppdraget att dra gränsen för vad som ska tillåtas på plattformarna när de anställda inte längre kan arbeta som normalt – någonting som lett till att den reda stränga censuren på plattformar som Facebook, Twitter och Youtube blivit ännu hårdare.

Tidningen New York Post har rapporterat om hur en bugg i Facebooks AI-system gjorde att alla inlägg om coronaviruset under en kort stund klassificerades som spam, trots att de inte bröt mot användarvillkoren.

Google har erkänt problematiken med AI-systemen och varnar för att material som inte bryter mot användarvillkoren kan komma att tas bort.

Vi har investerat avsevärt i automatiserade system för innehållsgranskning, men de är inte alltid lika exakta eller känsliga i sin analys av innehåll som mänskliga granskare. Dessa system är medvetet konfigurerade för att identifiera innehåll som kan bryta mot användarvillkoren”, skriver Google i ett officiellt blogginlägg.

Men de sociala medierna ser ingen anledning att dra ner på den felbenägna AI-modereringen. I ett gemensamt upprop i förra veckan lovade flera av de största plattformarna att “felaktig information” om coronaviruset skulle bekämpas. Uppropet publicerades på Facebooks hemsida och skrevs under av Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft, Reddit, Twitter och Youtube.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!