Studie ifrågasätter Coca Colas finansiering av hälsokonferenser

publicerad 23 februari 2023
- av Sofie Persson
Coca Cola lägger stora resurser på lobbyism i hälsokretsar.

Forskare ifrågasätter Coca Colas finansiering av diverse konferenser med inriktning på hälsa. Forskarna menar att läskföretaget genom sin finansiering, som ibland lämnas dold för allmänheten, kan påverka exempelvis val av talare och andra agendor vid konferenserna till sin egen fördel.

Det behövs hårdare regler och skyddsåtgärder för att förhindra dolt inflytande från industrin“, konstaterar man i studien.

I studien, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Public Health Nutrition Journal, har bland annat University of Cambridge granskat dokument som tidigare begärts ut genom organisationen Right to Know i USA. Där har man kunnat se tidigare okända samarbeten mellan företaget Coca Cola Company och stora hälsoinstitutioner som bland annat American Academy of Pediatrics med inriktning på standarder för barnhälsovård, intresseföreningen för näringsspecialister Academy of Nutrition and Dietetics, Institute for Excellence in Pediatrics (barnhälsovård), The Obesity Society som är ett forskningsinstitut för fetma och The American Academy of Family Physicians som organiserar husläkare.

Studien tittade på 239 offentliga och privata evenemang och noterar att Coca Cola finansierade 158 av dessa, vilket inkluderade 98 konferenser, 21 symposium, 10 föreläsningar, 14 privata möten, en workshop, tre webbseminarier, tre seminarier, tre forum och tre paneler – allt inom olika hälsoområden. Genom 70 av dessa kom dock finansieringen från läskföretaget via tredje part, vilket gör att arrangörerna eventuellt inte kände till varifrån pengarna egentligen kom. Däremot stod Coca Cola som tydlig finansiär på 28 av eventen och för de resterande 60 gav företaget pengar direkt till talare som medverkade vid hälsoevenemangen.

Betalningarna varierade mellan 2500 euro till upp till 100 000 euro per evenemang eller talare.

Dessa forskare och evenemang har inte deklarerat alla finansieringskällor, vilket enligt studien gör att företagens inflytande över vad som sägs och till vem döljs för såväl allmänhet som deltagare.

Ett exempel som lyfts fram är att Coca Cola Company var huvudsponsor för National Physical Activity Plan Congress, vars syfte är att främja fysisk aktivitet, under 2015 och sponsrade eventet med 30 000 euro. Detta gav företaget makt att själva välja huvudtalare för eventet och även att annonsera på platsen.

Även i e-postmeddelanden kan man se hur företaget uppmuntrar forskare som bedöms gynnsamma för Coca Colas intressen att prata med media.

Ofta bad man också exempelvis forskare tala om två större studier som handlar om orsaken till fetma, som då fokuserar på att det är bristen på fysisk aktivitet som bidrar till detta – istället för exempelvis konsumtion av sockerhaltiga drycker. Båda studierna finansierades av Coca Cola själva, vilket i sig blir en intressekonflikt.

Vi är oroade över flera kopplingar av finansiering till mediebevakning… Genom att driva talare mot media kan ett företags inflytande över vetenskapskommunikation vara betydande och bör därför avslöjas fullt ut för allmänheten“, skriver författarna i studien.

Sådana företagssponsrade evenemang bör ses som instrument för branschmarknadsföring, menar man och tillägger att det behövs betydligt hårdare regler kring dessa.

Det behövs hårdare regler och skyddsåtgärder för att förhindra dolt inflytande från industrin, såsom fullständigt avslöjande av alla företagsbidrag till folkhälsokonferenser och deras talare”.

Coca Cola Company grundades 1892, men själva drycken Coca Cola kom redan 1886 och skapades av apotekaren John Stith Pemberton. Drycken spreds snabbt världen över och idag säljs den i över 200 länder. Känt med drycken är dess hemliga recept som är skapat som en marknadsföringsstrategi och företaget har i regel ingen egen tillverkning av dryckerna utan de förser externa dryckestillverkare med Coca-Cola-koncentratet.

Vidare känt om receptet är att man i början av dryckens livsresa hade kokain i den, som bland annat skrivs i boken Secret Formula av Frederick Allen, något företaget nekar till.

Drycker i Sverige som tillhör The Coca-Cola Company (förutom de vanliga Coca-Cola-sorterna): Fanta, Sprite, San São, Seagrams, Bonaqua, Powerade, Minute Maid, Mer och Burn. I Sverige distribueras dessa drycker av Coca-Cola European Partners som även distribuerar Monster Energy.

Coca Cola innehåller ungefär 15 sockerbitar per 500 ml.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!