Medborgarna i Kalifornien fick den 6:e november i år möjligheten att rösta för förslaget Proposition 37. En lag som skulle ha gjort det obligatoriskt för återförsäljare och livsmedelsföretag i Kalifornien att märka genetiskt modifierade livsmedel.
Drygt 7,1 miljoner dollar, motsvarande 46,5 miljoner svenska kronor ska Monsanto ha betalat för att bekämpa proposition 37, genom sin kampanj ”No to 37”. Ytterligare företag betalade åtskilliga belopp för att finansiera kampanjen, däribland Coca Cola, Nestlé och Kraft Foods. Totalt rör det sig om ett belopp på dryga 270 miljoner kronor.
Anhängare till Proposition 37 tycker att konsumenterna har rätt att veta om maten blivit genmodifierad, i synnerhet då de långsiktiga hälsoeffekterna ännu är okända.
– Monsanto vill köpa detta val så att de kan fortsätta dölja vad som verkligen befinner sig i vår mat, säger Gary Ruskin, kampanjchef för ”Yes on propostion 37.
Proposition 37 röstades ner med 54 % av rösterna mot 46 %. Om Kalifornien hade röstat ja till förslaget skulle det ha varit den första delstaten i USA att lagstifta om GMO-märkning. Några av de nationer som redan kräver märkning av genmodifierade livsmedel är Kina, Saudiarabien, Sydkorea, Japan, Australien, Nya Zeeland, Ryssland, Indien, Chile samt några europeiska länder.
Företagen som lobbat emot märkningen
Kampanjen “Rätten att veta” har gjort en sammanställning över företagen som spenderat pengar för att kampanja emot GMO-märkning. Tillsammans har de spenderat över 40 miljoner dollar. Se den kompletta listan här http://www.carighttoknow.org/_40_million.