Ingen GMO-märkning trots folkkampanjer

Det multinationella kemi- läkemedels- och jordbruksföretaget Monsanto har spenderat tiotals miljoner för att bekämpa GMO-märkning av genmodifierade livsmedel. Monsantos lobbypengar gav resultat trots stora folkliga protester och Kalifornien får liksom Sverige ingen märkning av livsmedlen.

publicerad 13 december 2012
5-åriga Kate i kampanjen "Yes on Prop 37 - Rätten att veta" för GMO-märkning av livsmedel.

Medborgarna i Kalifornien fick den 6:e november i år möjligheten att rösta för förslaget Proposition 37. En lag som skulle ha gjort det obligatoriskt för återförsäljare och livsmedelsföretag i Kalifornien att märka genetiskt modifierade livsmedel.

Drygt 7,1 miljoner dollar, motsvarande 46,5 miljoner svenska kronor ska Monsanto ha betalat för att bekämpa proposition 37, genom sin kampanj ”No to 37”.  Ytterligare företag betalade åtskilliga belopp för att finansiera kampanjen, däribland Coca Cola, Nestlé och Kraft Foods. Totalt rör det sig om ett belopp på dryga 270 miljoner kronor.

Aktivister kräver GMO-märkning. Skyltens undertext: “Kommer din mat ifrån en gård eller ett laboratorium?” Foto: number657/Flickr/CC SA




Anhängare till Proposition 37 tycker att konsumenterna har rätt att veta om maten blivit genmodifierad, i synnerhet då de långsiktiga hälsoeffekterna ännu är okända.

– Monsanto vill köpa detta val så att de kan fortsätta dölja vad som verkligen befinner sig i vår mat, säger Gary Ruskin, kampanjchef för ”Yes on propostion 37.

Proposition 37 röstades ner med 54 % av rösterna mot 46 %. Om Kalifornien hade röstat ja till förslaget skulle det ha varit den första delstaten i USA att lagstifta om GMO-märkning. Några av de nationer som redan kräver märkning av genmodifierade livsmedel är Kina, Saudiarabien, Sydkorea, Japan, Australien, Nya Zeeland, Ryssland, Indien, Chile samt några europeiska länder.

Företagen som lobbat emot märkningen

Kampanjen “Rätten att veta” publicerar en lista över kampanjdonatorerna mot GMO-märkningen.

 

Kampanjen “Rätten att veta” har gjort en sammanställning över företagen som spenderat pengar för att kampanja emot GMO-märkning. Tillsammans har de spenderat över 40 miljoner dollar. Se den kompletta listan här http://www.carighttoknow.org/_40_million.


 


Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 123 611 3021, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!