Googles nya algoritmer slår mot sidor om naturmedicin

publicerad 10 juli 2019
- av Markus Andersson

Efter att Google i början på sommaren förändrade sina algoritmer i den populära sökmotorn så har resultat som fokuserar på homeopati och naturmedicin flyttats allt längre ner i sökresultaten och blivit svårare att hitta.

Mellan den 3 till 8 juni infördes de nya kärnalgoritmerna och effekten blev närmast omedelbar. Sidor som uppmärksammar alternativ- och naturmedicin i positiva ordalag eller gjort sig kända för att kritisera läkemedelsindustrin började snabbt tappa stora mängder besökare, eftersom de inte längre kom upp bland de första träffarna på samma sökord som tidigare.

Den konservativa tyska tidningen Compact skriver att Google redan 2016 tecknade ett kontrakt med det brittiska läkemedelsbolaget GlaxoSmithKline, värt omkring 7 miljarder kronor och senare inledde ett samarbete med ett annat läkemedelsföretag – Sanofi. Detta, menar man, är huvudanledningen till att sökresultat som framställer naturmedicin i positiv dager och läkemedelsbranschen i negativ dito göms undan och knuffas ner.




Några av sidorna som snabbt ska ha tappat stora mängder besökare efter Googles förändringar är Mercola.com, DrAxe, Kellbroganmd och NaturalNews. Karel Meissner skriver i Compact på webben att Google i och med den här sortens agerande och sin finansiering från läkemedelsföretag sannolikt kommer sluta fungera som en neutral sökmotor.

På sajten Greenmedinfo som fokuserar på naturmedicin noterar man samma mönster och ger också exempel på hur Google manipulerar sökresultaten med egna värderingar, exempelvis blir de första automatiska förslagen på sökresultat för ”vaccin orsakar” positiva, medan de första för ”tillskott” är” blir negativa.

Ett sådant exempel är ”vaccin orsakar autism” som i testet kom längre ned i de automatiska förslagen än ”vaccin orsakar vuxna”, trots att det med Google trends går att se att den första sökningen har varit mycket vanligare.



 


Liknande artiklar: