Statliga mediestödet

Vänsterliberala magasinet Tempus likvideras

Det vänsterliberala nyhetsmagasinet Tempus likvideras nu efter avslöjanden om bedrägerier med presstödet i Samhällsnytt och NewsVoice. De sistnämnda tidningarna har sedan i augusti 2020 i en serie artiklar avslöjat hur Tempus lyckats komma över press- och mediestöd från mediemyndigheten MPRT utan att ha uppfyllt villkoren.

Nyhetsmagasinet Tempus tvingas nu upphöra med tidningsutgivning och läggs ner efter 41 års verksamhet. Tidningen beskrivs som en publikation med ett internationellt fokus med krönikor och analyser från namnkunniga svenska skribenter.




Tempus misstag har varit att man direkt översatt material från större internationella tidningar och sedan uppgivit att det handlar om eget unikt redaktionellt material med följden att tidningen felaktigt fått omfattande presstöd. Tricordia och Kantar Sifo var två av aktörerna i härvan som även inkluderar luftfakturor och påhittade prenumerantantal.

Sedan avtalen om svensk utgivning av utländska artiklar slöts med utländsk press för 41 år sedan har de olika konstellationerna av Tempus levt med övertygelsen, och bekräftelsen, om att avtalen varit reglerade, så att det översatta materialet har kunnat tillgodoräknas som berättigat till presstöd.”, skriver man i ett pressmeddelande om varför man nu går i konkurs.

Tempus skriver vidare att man förstått att det inte längre är möjligt att tillgodoräkna det översatta materialet som presstödsberättigat, men att det handlar om att man tidigare gått på rutin år efter år när de sökt stöd och då inte korrekt redovisat innehållets natur. Det var bland annat detta som avslöjades i en serie av artiklar i Samhällsnytt och NewsVoice – något som sedan har infekterats ytterligare av att externa resurser försökt dölja att mediestöd felaktigt ut av MPRT till Tempus under hela 23 års tid.

Då sådana här omställningar kräver stora resurser inser vi att verksamheten i nuvarande form inte har de ekonomiska muskler som krävs. Tempus nr 5 – 2021 blev således det sista numret i nuvarande organisationsform.” meddelar man.

Skandalerna har duggat tätt hos Myndigheten för Press, Radio och TV (MPRT) där mediestödet under chefen Georg Lagerbergs ledning i flera liknande fall delats ut till systemlojal media samtidigt som specialregler tillämpats för att hålla fria medier som NewsVoice och Nya Dagbladet utanför stödsystemet.

 

Källa: NewsVoice

 


Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 123 611 3021, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!