Kinesisk H&M-bojkott slår hårt

publicerad 2 juli 2021
- av Isac Boman

Den svenska modejätten H&M noterar en kraftigt minskad försäljning i Kina efter att landets kommunistregim uppmanat till bojkott mot klädkedjan.

Bakgrunden är att H&M tillsammans med flera andra företag valde att kritisera Kina för landets regims påstått mycket hårdhänta behandling av muslimska uigurer i provinsen Xinjang och där man krävt svar på uppgifter om att att slavarbete förekommer inom landets omfattande bomullsproduktion.

H&Ms kritik av kommunistpartiets agerande fick flera internationella kändisar att bryta med modekedjan och den kinesiska ledningen uppmanade snabbt till bojkott av H&M:s produkter – något som fortfarande påverkar försäljningen i landet kraftigt.

Enligt BBC står den kinesiska marknaden för omkring 5 procent av klädjättens intäkter och landet är även en av de allra största leverantörerna till H&M. Nu har försäljningen i landet minskat med drygt 23 procent jämfört med samma period under förra året.

– När det gäller Kina är situationen fortfarande komplex. Utöver det hänvisar vi till vad vi har sagt tidigare, säger vd:n Helena Helmersson i ett uttalande.

Noterbart är att H&M efter att ha yttrat kritik mot regimen också togs bort från klädplattformen Tmall och inhemska mobiltillverkares appbutiker.

I mars valde klädföretaget att göra en “halv pudel” och deklarerade att man är ”dedikerade” i arbetet att ”återfå förtroendet hos kinesiska kunder och partners” och man hävdade även att man har ett mycket starkt engagemang för Kina.

Den kinesiska kommunistregimen har även uppmanat till bojkotter mot sportmärket Nike av liknande skäl. Företagets vd John Donahoe gick då snabbt ut och hävdade att ”Nike är ett märke av Kina för Kina” och menade att han inte är orolig för konkurrerande kinesiska klädmärken.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!