Fler höjningar än sänkningar i butikerna

publicerad 21 april 2023
- av Sofie Persson

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


19 730 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


En analys av matbutikernas nätbutiker visar att de flesta sammantaget faktiskt höjt priserna på fler varor än de sänkt. Det är bara Willys som gjort en övergripande sänkning av priser på sina produkter.

Det var i slutet av mars som Lidl blev den första butikskedja att meddela att man kommer att sänka sina priser på ett större antal varor. Strax därpå följde fler matbutiker efter där bland annat Coop valde att slopa momsen på frukt och grönt samtidigt som Ica skulle sänka priset på flertalet varor efter påskhelgen.

Nu har prisjämförelsesajten Matspar analyserat statistik för 375 nätbutiker från Ica, Coop, Willys, Hemköp och Mathem och jämfört e-handelspriserna före och efter prissänkningarna.

253 butiker hade höjt fler priser än de sänkt samtidigt som 122 butiker sänkt priserna mer än de höjts. Hos 55 butiker hade man sänkt priserna på färre än 300 varor.

Många av de stora aktörerna har gjort som de sagt och sänkt priset på många varor men på totalen är det inte en prissänkning för konsumenterna, säger Omid Ghanbari, vd på Matspar, i ett pressmeddelande.

Enbart Willys hade en större sänkning av priser på sitt sortiment. Resterande butiker hade istället ökat i snittpris. Ghanbari menar att konsumenten vinner på att jämföra priser hos de olika butikerna.

Jag tror fler butiker skulle vinna på att göra som Willys, de verkar hela tiden se över priset på alla sina varor istället för att fokusera på några utvalda, och konsumenten vinner garanterat på att prisjämföra. Det finns hundralappar att spara varje gång man handlar, säger han.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!