Lidl sänker matpriserna på över hundra varor

publicerad 23 mars 2023
- av Sofie Persson

Livsmedelskedjan Lidl meddelar att man från och med måndag sänker priserna på över hundra varor. I genomsnitt handlar det om en 11-procentig minskning på varor som kaffe, mjölk och kött. De nya priserna kommer att gälla i minst två månader.

Lidl meddelar att man kommer att sänka priserna på ett stort antal varor för att “mildra konsekvenserna för de svenska hushållen” och “agera för att dämpa inflationen”. De nya priserna börjar gälla måndagen den 27 mars och kommer att ligga fast i minst två månader.

Vi har valt ut ett stort antal populära produkter som vi kommer att ge ett nytt lägre standardpris. De här åtgärderna kommer att kosta pengar, men vi är beredda att ta kostnaden och göra vad som krävs för att stötta svenska hushåll i en ekonomiskt utmanande tid. Vi redovisar öppet vilka produkter som omfattas av prisstoppet och kommer att synliggöra det i butikerna, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl, i ett pressmeddelande.

Under gårdagen kunde Nya Dagbladet rapportera om att Icas och Axfoods vd:ar plockar ut jättebonusar som ökat på grund av “ökad nettoomsättning”, som dock inte berott på ökad försäljning av varor utan på grund av eskalerande matpriser. Finansminister Elisabeth Svantesson hade också under gårdagen ett möte med matjättarna gällande matpriser där hon ville att de skulle “hitta en lösning tillsammans”, något som inte givit några synliga resultat i nuläget. Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar ger finansministern en känga för detta på Twitter och menar att Lidl gör det “som Svantesson inte klarade av att få till stånd med dom tre matjättarna”.

 

I nuläget kommer varor från omkring 50 leverantörer till Lidl att få lägre priser, vilket man meddelar ska innefatta bland annat kött, mjölkprodukter och kaffe. Senare kommer även fler varor läggas till, sammanlagt över hundra varor, menar Jakob Josefsson. I genomsnitt kommer de nya priserna att ligga ungefär 11 procent längre än tidigare, men vissa kan sänkas med över 30 procent. Samtidigt kommer man att fortsätta med de vanliga kampanjerna i samarbete med leverantörerna.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!