En spansk studie visar att fyra- och femåringar som ammats som spädbarn uppvisar bättre kognitiva förmågor jämfört med jämnåriga som inte ammats. Dessa barn har bland annat högre IQ och starkare icke verbala färdigheter.
I studien har Susana Vargas-Pérez, forskare vid universitetet Rovira i Virgili i Tarragona, analyserat data från två tidigare studier, ECLIPSES och EPINED. Dessa studier följde 613 barn, födda 2013 och 2014, från födseln upp till 4-5 års ålder och samlade in information om både amningsvanor och barnens kognitiva förmågor vid fyra års ålder.
Resultaten, som publicerades i International Journal of Early Childhood, visade att barn som ammats mellan en och åtta månader presterade något bättre i kognitiva tester än barn som inte ammats. Dessa barn uppvisade högre total IQ, förbättrat arbetsminne och starkare icke verbala färdigheter.
Barn som ammats i mer än åtta månader uppvisade förbättringar i icke verbalt tänkande och bearbetningshastighet, men presterade inte alltid bättre än de som ammats i en till åtta månader. Detta antyder att de största kognitiva fördelarna kan uppnås under de första åtta månaderna, även om längre amning också ger vissa fördelar.
”Vår studie visar på de många fördelarna med amning och understryker vikten av att spädbarn ammas inom hälso- och sjukvården. Att förespråka amning under de första sex levnadsmånaderna är avgörande för att förbättra barns livslånga välbefinnande och kognitiva utveckling”, skriver studieförfattarna.
Studien inkluderade både exklusiv amning och blandkost (kombination av amning och flaskmatning), vilket gör det svårt att fastställa om exklusiv amning ger större kognitiva fördelar. En annan begränsning är att studien endast omfattade barn från en region i Spanien, vilket kan påverka hur resultaten kan tillämpas på andra populationer.