Harley-Davidson slopar “mångfaldssatsningar” efter hot om bojkott

publicerad 20 augusti 2024
- av Jan Sundstedt
Harley-Davidson påstår sig nu vilja fokusera mer på motorcykelrelaterade frågor framöver.

Som Nya Dagbladet nyligen rapporterat har kritiken mot Harley-Davidson på senare tid varit mycket hård från kunder och entusiaster som tröttnat på vad som beskrivs som företagets ”politiskt korrekta förvandling” och frekventa vänsterpolitiska ställningstaganden och aktivism.

Nu verkar protesterna och hoten om bojkotter ha gett visst resultat och motorcykeltillverkaren lovar att flera kritiserade ”mångfaldsinitiativ” redan har eller kommer att avslutas.

Vi är ledsna över negativiteten på sociala medier under de senaste veckorna, som har utformats för att splittra Harley-Davidson-gemenskapen”, skriver bolaget i ett uttalande på plattformen X och bedyrar att flera av de mest kritiserade DEI-satsningarna (diversity, equity, and inclusion – mångfald, rättvisa och inkludering), redan har stoppats.

Vi har inte haft någon DEI-funktion sedan april 2024, och vi har ingen DEI-funktion idag. Vi har inga anställningskvoter och vi har inte längre några mål för leverantörsmångfald”, heter det nu.

Harley-Davidson lovar vidare att granska alla sponsorer och externa organisationer som företaget samarbetar med och att ett särskilt team ska bildas och ha i uppgift att godkänna eller stoppa dessa relationer.

Fokus på MC-relaterade områden

Man påstår sig också vara öppna för att sluta sponsra vissa event – bland annat Pride-festivaler, och säger sig ha ambitionen att varumärket framöver primärt ska fokusera på att främja motorcykelsportens popularitet – snarare än aktiviteter som egentligen inte har någonting alls med motorcykelkulturen att göra.

Dessutom har man för avsikt att avsluta relationen med hbtq-lobbygruppen Human Rights Campaign, rapporterar vänsterliberala CNN.

Harley-Davidson deklarerar avslutningsvis att man ”förblir engagerade i att lyssna på alla medlemmar i vårt samhälle” och att man vill förbli ”världens mest åtråvärda motorcykelmärke”.

“Ska göra företag förnuftiga igen”

Den konservative aktivisten Robby Starbuck, som varit drivande i att få motorcykeltillverkaren att backa och upphöra med sitt vänsterpolitiska engagemang, betraktar utspelet som en stor seger.

Vi vinner och vi kommer att göra företagen förnuftiga igen. Ni kommer att älska det som kommer härnäst. Häng med ombord eller flytta på er”, skriver han.

Starbuck har nyligen varit drivande i liknande kampanjer mot Tractor Supply och maskintillverkaren John Deere, och fått dessa att åtminstone delvis sluta fokusera på identitetspolitisk ”mångfald”, ”hbtq”- och andra politiska budskap som deras ofta mer konservativa kundbas uppfattar som provocerande.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!