Bland andra musikvideoregissören Robby Starbuck går ut med offentlig kritik mot motorcykelföretaget Harley Davidsons senaste förändringar som uppmärksammas av många mc-entusiaster. Bland många andra initiativ företaget legat bakom under senare tid uppmärksammar Starbuck nya interna riktlinjer där man skickar vita män – och endast vita män – till ”mångfaldsutbildningar” och finansiering av Pride-evenemang riktade även till barn.
Det ikoniska motorcykelmärket Harley-Davidson har historiskt varit intimt förknippat med rebelliska frihetsideal och traditionella amerikanska värderingar. Motorcykelentusiaster uttrycker mot den bakgrunden nu frustration över företagets omprofilering, där Robby Starbuck vidare menar att Harley-Davidson ställt sig bakom ett vänsterliberalt lagförslag som ska ge biologiska män tillträde på kvinnors toaletter och omklädningsrum, om dessa identifierar sig som transpersoner.
Starbuck är också mycket kritisk till att företaget finansierat ett Pride-evenemang ”för alla åldrar” där bland annat sagoläsande så kallade dragqueens var en del av programmet.
”Harley-Davidson har varit ett av de mest älskade varumärkena i Amerika, men nyligen har de under VD Jochen Zeitzs blivit helt woke”, deklarerar han och ger ett stort antal ytterligare exempel på företagets ofta tydligt politiska och vänsterradikala ställningstaganden.
– Det är varumärkessjälvmord. Många bikers går över till Indian. De dödade Harley. Det krossar mitt hjärta, menar Vinny Terranova, ägare till Pappy’s Vintage Cycles i Sturgis, i South Dakota.
– En Harley som värderades till 30 000 dollar för bara några år sedan kostar nu bara 4000 dollar. Folk vill inte ens förknippas med Harley längre.
It’s time to expose Harley Davidson.@harleydavidson has been one of the most beloved brands in America but recently on CEO Jochen Zeitz’s watch, they’ve gone totally woke.
Here’s some of what we found:
• Openly supports “the equality act” which would allow men into girl’s… pic.twitter.com/15kPUy8WVY
— Robby Starbuck (@robbystarbuck) July 23, 2024
Jämförs med Bud Light
Situationen för Harley-Davidson har jämförts med öltillverkaren Bud Lights uppmärksammade fiasko 2023, när ölmärket började marknadsföra sina produkter i ett samarbete med transaktivisten och influencern Dylan Mulvaney – något som snabbt ledde till omfattande kritik och till att försäljningen minskade kraftigt.
Vilka konsekvenser motorcykeltillverkarens ”nya profil” får långsiktigt återstår att se, men under den årliga Harley-Davidson-festivalen, i Milwaukee förra månaden, noterades cirka 25 procent färre deltagare än normalt. Noterbart är också att man nyligen valde att ändra sin klassiska logotyp till en ”modern” och mer ”minimalistisk” design – något som inte heller tagits väl emot av många entusiaster.