Attributen som lockar unga till IS

publicerad 8 juni 2017

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


93 840 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Enligt en ny rapport från Totalförsvarets Forskningsinstitut lockar kattungar, Nutella och sneakers unga västerländska personer att ansluta sig till IS.

De unga IS-anhängarna identifierar sig med en subkultur kallad Jihadi Cool. De som ingår lyssnar på våldsam “jihadi-rap” och tittar på IS-videor på Youtube.

Inom kulturen lyfts det fram förebilder som unga relaterar till och vill identifiera sig med. Ungdomar är lättare att locka eftersom de är i en osäkrare fas i livet och inte har lika bestämda åsikter, säger forskaren Lisa Kaati i Dagens Nyheter.

IS kan locka med hus och en bra lön, något som en förortskultur med kriminalitet och diskriminering i hemlandet kanske inte kan. Hon jämför den “nybyggaranda” som på 1800-talet fick svenskar att emigrera till USA med det som lockar till kalifatet i dag.

 

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!