Utrikes

Attributen som lockar unga till IS

Enligt en ny rapport från Totalförsvarets Forskningsinstitut lockar kattungar, Nutella och sneakers unga västerländska personer att ansluta sig till IS.

De unga IS-anhängarna identifierar sig med en subkultur kallad Jihadi Cool. De som ingår lyssnar på våldsam “jihadi-rap” och tittar på IS-videor på Youtube.




Inom kulturen lyfts det fram förebilder som unga relaterar till och vill identifiera sig med. Ungdomar är lättare att locka eftersom de är i en osäkrare fas i livet och inte har lika bestämda åsikter, säger forskaren Lisa Kaati i Dagens Nyheter.

IS kan locka med hus och en bra lön, något som en förortskultur med kriminalitet och diskriminering i hemlandet kanske inte kan. Hon jämför den “nybyggaranda” som på 1800-talet fick svenskar att emigrera till USA med det som lockar till kalifatet i dag.

 

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet

 


Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 123 611 3021, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!