Klädkedjor börjar ta betalt för plastkassar

publicerad 31 maj 2017
H&M är en av kedjorna som tar ställning

Tre av Sveriges största klädkedjor har gått samman för att minska plastkasseanvändandet. Kedjorna kommer från och med den 1 juni att börja ta betalt för plastkassar.

Bakom kampanjen One Bag Habit står klädkedjorna, Kappahl, Lindex och H&M. Som en del av kampanjen kommer du som handlar i butikerna inte längre få med dig en gratis plastpåse. Istället kommer du få betala för påsen.

Plastpåsar kräver dubbelt sin vikt i olja för att tillverkas. De flesta påsar är inte heller nerbrytbara vilket gör att en plastpåse kan vara i naturen i flera århundraden innan den bryts ner helt.


Annonser:


”Mänskligheten har en viktig hållbarhetsutmaning i att minska förbrukningen av alla sorters påsar. Både plast- och papperspåsar har en negativ inverkan på klimatet. Även när de är gjorda av förnyelsebart material är de mycket energikrävande att tillverka, transportera och återvinna. Det tar 400 år för naturen att bryta ner en plastpåse. Under tiden finfördelas den i små bitar och blir en skadlig ingrediens i näringskedjan för både djur och människor”, skriver de tre klädkedjorna i ett gemensamt uttalande och tillägger att det behövs färre påsar och fler användningstillfällen.

Överskottet av de pengar som kommer in från plastkasseförsäljningen kommer att gå ”oavkortat till ändamål som driver hållbar utveckling, inom miljö eller sociala frågor”. Men det framgår inte hur mycket en plastpåse kommer att kosta.

I övriga Europa har flera länder redan försökt få bukt på problemen genom att upprätta regelrätta förbud mot plastkassar. Frankrike är ett land där plastkassar som inte har ett särskilt mått är förbjudna.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.