Greenpeace kampanjar mot Procter & Gamble

Den multinationella dagligvarujätten Procter & Gamble, P&G, är huvudmålet i Greenpeace nya kampanj. Procter & Gamble äger nämligen shampot Head & Shoulders vars tillverkning påstås bidra till skövlingen av regnskogen och djurlivet i Indonesien.

publicerad 21 mars 2014

kampanjens hemsida har Greenpeace ett fotomontage som belyser shampotillverkningens baksidor. Greenpeace kallar det hela för ”Procter & Gambles smutsiga hemlighet”. Kampanjen genomförs i samband med att Greenpeace publicerar en 12 månader lång utredning som sägs bevisa att Head & Shoulders innehåller palmolja med direkt koppling till skövling av regnskog

”Företaget gör därmed sina konsumenter till omedvetna medbrottslingar i dödandet av orangutanger och den utrotningshotade sumatratigern”, skriver Greenpeace på sin svenska hemsida.

Procter & Gamble hävdar å andra sidan att man tar frågor som rör regnskogsskövling på största allvar. Företagets talesperson Paul Fox säger till USA Today att…





 


Liknande artiklar: