Greenpeace kampanjar mot Procter & Gamble

Den multinationella dagligvarujätten Procter & Gamble, P&G, är huvudmålet i Greenpeace nya kampanj. Procter & Gamble äger nämligen shampot Head & Shoulders vars tillverkning påstås bidra till skövlingen av regnskogen och djurlivet i Indonesien.

publicerad 21 mars 2014

kampanjens hemsida har Greenpeace ett fotomontage som belyser shampotillverkningens baksidor. Greenpeace kallar det hela för ”Procter & Gambles smutsiga hemlighet”. Kampanjen genomförs i samband med att Greenpeace publicerar en 12 månader lång utredning som sägs bevisa att Head & Shoulders innehåller palmolja med direkt koppling till skövling av regnskog

”Företaget gör därmed sina konsumenter till omedvetna medbrottslingar i dödandet av orangutanger och den utrotningshotade sumatratigern”, skriver Greenpeace på sin svenska hemsida.

Procter & Gamble hävdar å andra sidan att man tar frågor som rör regnskogsskövling på största allvar. Företagets talesperson Paul Fox säger till USA Today att man planerar att uppnå en ännu högre standard till nästa år.


Annonser:


Procter & Gamble är ett av världens största konglomerat och omsatte under 2013 nästan 85 miljarder dollar. Några av de märken och produkter som ägs av Procter & Gamble är: Gillette, Duracell, Wella, Pampers, Ariel, Braun och såklart Head & Shoulders.

 

Här kan du läsa Greenpeaces utredning P&G:s Dirty Secret.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.