Krönikor

VW-kunder tycks inte oroa sig

Trots det påstådda fusket med avgasreningen tycks inte Volkswagengruppen sälja färre bilar, skriver Tege Tornwall i sin senaste krönika.

Publicerad 12 oktober 2017

Västvärldens trafik- och miljömyndigheter anklagar Volkswagengruppen för fusk med avgasreningen. Men det hindrar inte gruppen från att fortsatt sälja flest nya bilar i världen.

Tysklands ledande facktidning Automobilwoche redovisar 4,5 miljoner sålda Volkswagenbilar världen runt under årets tre första kvartal. Med fortsatt samma takt blir det 6 miljoner till årets slut.

Under året har märket Volkswagen sålt 2,7 procent fler bilar än 2016. Under september ökade försäljningen med 6,4 procent till nära 600.000 – mer än vad Volvo säljer under hela året. Eftersom VW-gruppens övriga märken bidrar med uppåt 4,5 miljoner bilar, väntas gruppen åter nå 10,5 miljoner sålda bilar totalt och försvara sin ställning som världens största före Toyota.

Marknaden tycks inte göra samma bedömning som välfärdsländernas politiker och myndigheter. Kunderna uppskattar nytta, funktion, driftsäkerhet, köregenskaper och ekonomi och tycks oroas mindre av utsläpp och avgaser, inte minst för att flertalet märken och modeller ligger ganska nära varandra och för att körsätt och omständigheter väger tyngre.

Generellt förbrukar nya bilar i prisläge 200-300.000 kronor runt halvlitern per mil i blandad körning med dieselmotor och 20-30 procent mer med bensinmotor. Fortlöpande teknisk utveckling gör motorerna effektivare och snålare, men större och tyngre bilmodeller ”äter upp” dessa förbättringar. Inte minst höga SUV-karosser och 4-hjulsdrift ökar förbrukningen.

Men där sitter alla tillverkare i samma båt!

 

 

Tege Tornvall, biljournalist

Liknande artiklar

Koldioxidutsläpp är tillskott – kol är ursprunglig... Förbränning av kolhaltiga bränslen (kolväten) genererar vattenånga, koldioxid och andra restprodukter. Ju effektivare fö...
Uppgörelse om utsläppshandel klar EU-länderna och EU-parlamentet har nått en viktig överenskommelse om ett system för utsläppshandel primärt gällande koli...
Utfasningen av den fossila energin från transports... Jag har i de två tidigare delarna av denna krönika, som ni hittar här och här, listat elbilens förkrossande överlägsna t...

Tege Tornvall är erfaren faktajournalist med förflutet för bland annat Veckans Affärer, Ny Teknik, Teknisk Tidskrift och annan fackpress samt som info-konsult för ledande data- och industriföretag samt dåvarande Mekanförbundet.

Han är också aktiv inom nätverket Klimatsans och har givit ut två böcker i klimatfrågan: “Solen driver vårt klimat” samt “Tänk om det blir kallare?”.

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styres inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 0727220172, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!