Svindyra elbilar berövar medelklassen dess rörelsefrihet

Den hysteriska marschen mot en elbilsmarknad vars teknik inte är mogen eller kostnadseffektiv riskerar att slå undan benen på vanligt folk. Det skriver Tege Tornvall.

publicerad 8 juli 2021
    elbil

    Det är de mest välbeställda i rika välfärdsländer som har råd med elbilar. Det menar Carlos Tavares, som är den mest tekniskt kunnige av bilvärldens högsta chefer med examen från det ledande franska teknikinstitutet École Centrale Paris.

    Tavares har haft höga chefsposter hos Renault, varit chef för Peugeot och leder nu den sammanslagna gruppen Stellantis. Där ingår Citroën och Peugeot, Opel och Vauxhall, Chrysler samt Fiat med Alfa Romeo och Ferrari.

    Dessutom har han varit framgångsrik rally- och racerförare och hade ledande roller i motorutveckling för Renault och Peugeot i Formel 1. Han vet alltså vad han talar om.

    På en konferens ordnad av tidningen Financial Times sade Tavares att han inte kan tänka sig ett demokratiskt samhälle där bara rika har fri rörlighet och övriga hänvisas till allmänna färdmedel.

    Som exempel tog han småbilen Vauxhall Corsa (engelskbyggd Opel). Den kostar med bensinmotor 16 000 pund, men 26 400 pund med eldrift. För medelstora bilar är skillnaden större.

    Hur kan vi värna fri rörlighet för medelklassen, som inte har råd med en elbil för 30 000 pund (340-350 000 kronor), när de kan få en vanlig bil för hälften?

    Det frågade Tavares och menade att de flesta då behåller äldre bilar med smutsigare avgaser.

    Han anklagade politiker för att tvinga biltillverkare att byta till elbilar i stället för att göra vanliga bilar renare och billigare att tillverka och köra.

    Det är inte bilindustrin som har beslutat om elbilar” betonade han, och påpekade att elbilar med sina tunga batterier vanligen väger 300-500 kg mer än vanliga bilar. Därför kräver de också mer energi per körd mil.

    Tavares uppmanade politiker och miljöaktörer att räkna med alla resurser som elbilar tar i anspråk hela vägen för tillverkning, användning och skrotning med sällsynta, dyra och miljöfarliga metaller i sina batterier.

    Enligt gruvjätten Glencores chef Ivan Glasenberg har biltillverkarna knappast råmaterial i reserv för elbilar. Det kan enligt Carlos Tavares ytterligare höja priset på råvaror.

     

    Tege Tornvall


    Tege Tornvall är krönikör på Nya Dagbladet.

    Han har ett förflutet som skribent på bland annat Veckans Affärer, Ny Teknik, Teknisk Tidskrift samt som info-konsult för ledande data- och industriföretag.

    Tornvall är aktiv för nätverket Klimatsans och har givit ut två böcker i klimatfrågan: "Solen driver vårt klimat" samt "Tänk om det blir kallare?".

     


    Liknande artiklar:

    Eftersom du läser det här…

    Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

    Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

    Stöd oss via Swish på 123 611 3021, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

    Tack för ditt stöd!