Svindyra elbilar berövar medelklassen dess rörelsefrihet

Den hysteriska marschen mot en elbilsmarknad vars teknik inte är mogen eller kostnadseffektiv riskerar att slå undan benen på vanligt folk. Det skriver Tege Tornvall.

publicerad 8 juli 2021

elbil

Det är de mest välbeställda i rika välfärdsländer som har råd med elbilar. Det menar Carlos Tavares, som är den mest tekniskt kunnige av bilvärldens högsta chefer med examen från det ledande franska teknikinstitutet École Centrale Paris.

Tavares har haft höga chefsposter hos Renault, varit chef för Peugeot och leder nu den sammanslagna gruppen Stellantis. Där ingår Citroën och Peugeot, Opel och Vauxhall, Chrysler samt Fiat med Alfa Romeo och Ferrari.

Dessutom har han varit framgångsrik rally- och racerförare och hade ledande roller i motorutveckling för Renault och Peugeot i Formel 1. Han vet alltså vad han talar om.

På en konferens ordnad av tidningen Financial Times sade Tavares att han inte kan tänka sig ett demokratiskt samhälle där bara rika har fri rörlighet och övriga hänvisas till allmänna färdmedel.

Som exempel tog han småbilen Vauxhall Corsa (engelskbyggd Opel). Den kostar med bensinmotor 16 000 pund, men 26 400 pund med eldrift. För medelstora bilar är skillnaden större.

Hur kan vi värna fri rörlighet för medelklassen, som inte har råd…


 


Liknande artiklar: