Reklam i appar mest hatat

publicerad 11 oktober 2016

Störst ovilja visar människor mot reklam i mobilappar och på videotjänsten Youtube, där en av fyra, framför allt i åldrarna 18-29 år, är villig att betala extra för att slippa reklam.

Undersökningen visade också på en alltmer utbredd användning av så kallade adblockers, som blockerar annonser i bland annat webbläsare.

Nästan är tredjedel uppgav att de använder adblockers, en drastisk ökning sedan 2005 då användningen var obefintlig. 37 procent av männen och 25 procent av kvinnorna använder adblockers.

Reklamexponeringen är större än någonsin, vilket ställer ännu högre krav på den reklam som görs. Många förknippar reklam som något som tränger sig på och det är något som vi måste ta till oss, säger Anders Ericson, Sveriges Annonsörers vd.

 

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet



Stöd kriget mot bankerna – bidra till stämningen mot Länsförsäkringar


124 440 kronor av 150 000 kronor insamlade! Läs mer här eller swisha direkt till: 123 611 30 21.


Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.