New York Times får gräddfil av Google

Nätcensuren

publicerad 15 maj 2023
- av Jan Sundstedt
Google New York Times
New York Times i färskt samarbete med Google.

Google har enligt färska uppgifter slutit ett innehållsavtal med The New York Times värt över en miljard svenska kronor. NYT:s material kommer därmed att göras tillgängligt på internetjättens olika plattformar, inklusive Google News, som inom kort lanseras i USA.

Avtalet mellan de båda bolagen rapporterades härom veckan av Wall Street Journal men både Alphabet – Googles moderbolag – och New York Times har än så länge inte velat kommentera uppgifterna. Ett avtal som enligt obekräftade uppgifter ligger i storleksordningen 100 miljoner dollar.

Enligt rapporten tillkännagav New York Times tidigare i år en utvidgning av sitt avtal med Google. Ett avtal som bland annat innefattar innehållsdistribution och prenumerationer, samt användning av Googles verktyg för marknadsföring och experiment med annonser.

Som en viktig del av avtalet kommer Google att tillhandahålla NYT:s innehåll på ett antal av företagets egna plattformar. En av dessa plattformar är Google News Showcase, som således betalar förlag och utgivare för att i gengäld publicera innehållet på Google News.

En talesman för Google kommenterade till Wall Street Journal att man “inte delar med oss av detaljerna i kommersiella avtal med våra partners”.

Förutsatt att Wall Street Journals rapport stämmer, kan avtalet ses som ytterligare ett led i Googles och övriga mediejättars strävan att skapa ett kartelliknande oligopol vad gäller dels annonser men också sökförslag på internet.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!