Sociala medier är i praktiken ett minfält av manipulerat och falskt innehåll menar två Natoanalytiker, som också kräver att techjättarna agerar och ökar ansträngningarna för att kontrollera innehållet på sina plattformar.
”(Det är) företagen som har makten över vilket innehåll som sprids. Det är de som, genom bristande åtgärder, möjliggör för illvilliga aktörer att manipulera informationsflödet”, skriver man.
Max Arhippainen och Johannes Lindgren, vid Natos kunskapscenter för strategisk kommunikation, påpekar att EU-företrädare redan för flera år sedan krävde att sociala medieplattformar ska hållas ”ansvariga för de risker deras tjänster kan orsaka”.
”Över två år senare kan vi konstatera att detta inte uppnåtts”, beklagar man sig.
De uppger att manipulerat och falskt innehåll idag är ett mycket stort problem på de flesta sociala medieplattformar och att bland annat den amerikanska valrörelsen var föremål för icke-autentisk manipulering.
”Detta då de kommersiella botkontona som användes i experimentet bland annat förstärkte budskap från Trumpanhängare och bemötte negativ kritik mot Elon Musk”, skriver man i Bonnierägda DN.
”Betydelsen ska inte underskattas”
”Det är emellertid inte möjligt att bedöma om denna typ av manipulering har påverkat valutgången i USA, då vårt experiment endast har genomförts i en liten skala. Men resultaten är ändå oroande. Regeringsskiftet i USA innebär med stor sannolikhet att arbetet med att upprätthålla integritet i informationsmiljön inte kommer att öka – snarare tvärtom”, fortsätter skribenterna
Man uppger sig vidare vara bekymrade över att färre konton, som pekas ut som falska idag, raderas på plattformarna jämfört med föregående år, och man menar att bara 15 procent av de identifierade kontona i genomsnitt har blockerats efter fyra veckor.
”Dessutom är det fortsatt mycket enkelt och billigt att köpa manipulationstjänster. För bara en struntsumma är det möjligt att köpa tiotusentals reaktioner på alla de stora plattformarna”, noterar skribenterna.
”Betydelsen av att manipulering på sociala medier förekommer ska inte underskattas, särskilt med tanke på att antalet användare fortsätter öka i snabbt takt och även förväntas göra det framgent. Vidare medför faktumet att manipulering får fortgå relativt obehindrat svårigheter för medborgare, traditionella medier och beslutsfattare att tolka och agera på information som sprids på plattformarna”, heter det vidare.
”Alla måste bidra”
Natoanalytikerna menar att det som kan se ut som en folklig opinionsstorm ”lika väl kan vara manipulation” och ”enkelt göra användare med gott uppsåt till en manipulatörs nyttiga idiot”.
”Alla, från beslutsfattare till enskilda medborgare, behöver bidra till att göra våra digitala miljöer mindre sårbara för manipulation. Samtidigt är det företagen som har makten över vilket innehåll som sprids. Det är de som, genom bristande åtgärder, möjliggör för illvilliga aktörer att manipulera informationsflödet”, förkunnar de.
Därför, kräver man att företagen måste ”bli bättre på att leva upp till sina egna och EU:s kravställningar för vad som får och inte får göras på deras plattformar – utan att för den delen censurera autentiskt legitimt innehåll”.
Om det påstått falska eller manipulerade innehållet inte plockas bort mer effektivt än idag kan de sociala medierna inte heller fungera som ”vår tids demokratiska plattform för utbyte av tankar och idéer människor emellan”, avslutas det.
NATO Strategic Communications Centre of Excellence beskriver sig som en multinationellt sammansatt och Nato-ackrediterad internationell militär organisation, som dock inte ingår i Nato:s kommandostruktur och inte heller är underställd någon annan Nato-enhet. Som sådant talar centret därför inte för Nato som organisation.
Nato StratCom COE, som är baserat i Riga, Lettland, har som uttalad målsättning att utveckla en förbättrad förmåga till strategisk kommunikation inom alliansen och de allierade länderna.
"Strategisk kommunikation är en integrerad del av ansträngningarna för att uppnå alliansens politiska och militära mål, och det blir därför allt viktigare att alliansen kommunicerar på ett lämpligt, lägligt, korrekt och lyhört sätt om sina föränderliga roller, mål och uppdrag", skriver man själva om sitt uppdrag.