Intern fejd har gjort Googles sökfunktion sämre

publicerad 7 maj 2024
- av Sofie Persson
I maj 2019 förändrade Google sina sökresultat och gjorde reklamresultat mindre synliga för användarna.

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


1760 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Googles sökfunktion har försämrats på grund av en intern konflikt mellan anställda på reklamsidan och söksidan. Det visar interna mejl som gjorts offentliga i samband med pågående rättegång mot techjätten.

Under förra året påbörjades en stor rättegång mot Google efter att det amerikanska justitiedepartementet stämt techbolaget på grund av dess användande av konkurrenshämmande metoder. Nyligen framgick det exempelvis i rättegången att Google betalat 207 miljarder kronor till Apple för att få vara den förvalda sökmotorn i webbläsaren Safari.

Interna mejl har också gjorts offentliga i samband med rättegången, något som podcasten Better Offline tagit del av. De senaste åren har Googles sökfunktion upplevts som sämre vilket kan ha en trolig förklaring. Edward Zitron berättar i podcasten att han kan spåra en förklaring i mejlväxlingen till år 2019. Googles reklamchef Jerry Dischler kallade till krismöte eftersom tillväxten för reklamintäkter inte följde målkurvan, och han ville att sökchefen, Ben Gomes, skulle ta tag i problematiken. Cheferna för reklamsidan ville ha fler sidvisningar, samtidigt som de som arbetade med sökfunktionerna menade att detta inte var möjligt om man inte mixtrade med, eller “hackade”, sökresultaten så att användare måste prova fler termer för att hitta vad de sökte.

Sökchefen omplacerades

Senare skickade Gomes ett mejl till de anställda där han anklagade reklamsidan, och då särskilt dess dåvarande chef Prabhakar Raghavan, för att vilja manipulera sökresultaten och öka trafiken. Något som i så fall skulle ske på bekostnad av användarna. Gomes förslag var istället att förbättra sökfunktionen för att därmed locka tillbaka användare och i sin tur få en större tillväxt på reklamintäkter. Så blev dock inte fallet, utan i maj 2019 införde Google istället en förändring av sökresultaten som gjorde reklamresultat mindre synliga för användarna.

Fem månader senare blev reklamchefen Raghavan istället chef över utveckling av söktjänsten och Gomeś förflyttades till en annan position där han inte längre hade inflytande över söktjänsten. Detta trots att han varit med och utvecklat Googles sökfunktion de senaste 19 åren.

Zitron säger att Raghavans tidigare jobb var som sökchef på Yahoo mellan 2005 och 2012, en period där söktjänstens marknadsandel krympte från 30 till 13 procent.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!