Aktivister öppnar internet i Kina

publicerad 25 november 2013

Kinas beryktade ”brandvägg” hjälper landets myndigheter att övervaka folket och censurera oliktänkande och dissidenter. Men flera nätaktivister har hittat nya sätt att lura brandväggen och gör utländska internetsidor tillgängliga.

Kinas kommunistiska regering skärper åtkomsten för internet i landet. I mitten av november gjordes nyhetssidorna Wall Street Jounal och Reuters otillgängliga för den kinesiska befolkningen.

I veckan skrev Reuters om att den amerikanska bankjätten JP Morgan Chase & Co. hade betalat 1,8 miljoner dollar till den fängslade politikern Wen Jiabaos dotter. Det anses vara orsaken till att nyhetsbyråns kinesiska hemsida stängdes i Kina.

Annons:



Organisationen Great Fire uppskattade inte detta och lyckades återpublicera Reuters i Kina. Spegelsidan av Reuters laddades upp av Great Fire till Amazon Web Services, och kan nås här.

– Vi sköter spegelsajterna genom företag som Amazon. För att de (Kina) ska kunna blockera spegelsidorna måste de stänga ner alla Amazons webbservrar i Kina, vilket skulle påverka tusentals tjänster i landet, kanske tiotusentals, säger psuedonymen Charlie Smith, som var med och grundade Great Fire, till The Guardian.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.