“Sverige ska bli det mest digitaliserade landet i världen” har vår statsminister sagt. För att nå det målet ska våra barn tydligen agera försökskaniner i ett gigantiskt, tvingande experiment genom den senaste digitaliseringen i förskolan. Skärmtid får konsekvenser! Är det våra barns livsuppgift att delta i obligatoriska biologiska experiment?
Det finns redan forskning som visar skadliga effekter på hjärnans blod-hjärnbarriär och hjärnskador orsakad av trådlös teknik, något som bland annat Salfordgruppen i Lund har påvisat vid försök med råttor. Användning av fiberoptisk kabel i skola och förskola är betydligt säkrare.
Europarådet påtalar i sin resolution 1815 att Sverige och andra länder bättre måste skydda sina medborgare mot riskerna med trådlös teknik. Strålsäkerhetsmyndighetens ställningstagande, att aktuella gränsvärden är tillräckliga, innebär ett risktagande i syfte att gynna mobiltelefonanvändning och trådlös teknik. Vi anser att människa och natur skall skyddas från strålning från mobiltelefoner, Wi-Fi och övrig trådlös teknik. Den femte generationens mobilteknik, 5G, är absolut något som måste undvikas.
Teknikutveckling ska inte ske för sin egennytta utan ska väl fungera som ett redskap för att öka livskvaliteten? Vad innebär god livskvalitet egentligen? Ger trådlöst en ökning av livskvaliteten? Är det den trådlösa digitala uppkopplingen som är svaret?
I flera länder har man förbjudit trådlöst i skolorna. I kommunen Hérouville-Saint-Clair i nordvästra Frankrike bytte man från Wi-Fi till fiberoptisk kabel redan 2009. Detta är något som vi i Sverige borde ta efter!
Lena Hjelte, Virserum
Ulrika Hävre, Degerhamn
Susanna Råberg, Blomstermåla
Inga-Lill Sanderhem, Ålem
Gun Svanholm, Kalmar