Svenskarna läser helst böcker av influerare och kändisar, visar en sammanställning från bokhandeln Adlibris. I topp ligger böcker från bland andra Youtube-trion IJustWantToBeCool och kändisbarnet Oliver Ingrosso.
Adlibris har satt samman en rad olika topp tio-listor för årets bäst säljande böcker. Inom genren spänning kan man exempelvis se att Anders Nilsson med sin bok Slutet var bara början toppade listan, följd av Spindeln av Lars Kepler. När det kommer till romaner landar Atlas: Historien om Pa Salt, som är den avslutande delen av Lucinda Rileys bokserie De sju systrarna, på första plats följd av Jävla Karlar av Andrev Walden.
Bland de topp tio-böcker som sålts i alla genrerna finns totalt fyra barnböcker. På första plats hamnar barnboken Förrädaren av Youtube-gruppen IJustWantToBeCool på första plats. Gruppen, som har närmare en miljon prenumeranter, beskriver sig som en ”humortrio” bestående av Victor Beer, Emil Beer och Joel Adolphson. Boken är del två i bokserien Skurkarnas skurk och är riktad mot nio till tolvåringar. Även förra året landade Youtube-trions bok bland de mest sålda böckerna.
”Att barns läsning varit på agendan under 2023 speglas i vilka böcker svenskarna köpt. Fyra av böckerna på tio-topplistan för årets mest sålda böcker är just barnböcker. Och för andra året i rad är det YouTube-trion IJustWantToBeCool som ligger högst i topp, denna gång med barnboken Förrädaren. Samtidigt ser vi hur en allt äldre målgrupp väljer att handla böcker baserat på trender och inspiration i sociala medier”, skriver Taru Raita, kategoriansvarig fack- och skönlitteratur på Adlibris, i ett pressmeddelande.
TikTok ger boktips
På andra plats kommer kokboken Quanto basta : italienska favoriter och familjerecept, som är skriven av artisten Pernilla Wahlgrens son Oliver Ingrosso. Den yngre brodern Benjamin Ingrosso gav ut boken Allt det vackra under 2023.
Youtube-profilerna Yumi & Tomus bok Resan till Interversum hamnar på topplistan på plats sex. Den är skriven med hjälp av barnboksförfattaren Maria Frensborg. Yumi och Tomu har separata konton på Youtube men gör ofta innehåll tillsammans där de presenterar sig själva som ett par.
Adlibris noterar även att fler finner bokinspiration på TikTok under hashtaggen ”BookTok”, där engelska titlar om romantik och självhjälpsböcker toppar listorna.