“Fokusera på mopedbilar istället för vattenskotrar”

I en slutreplik till infrastrukturminister Tomas Eneroth understryker Boo Nilsson sitt budskap att höjda krav för mopedbilstrafikanter vore en bättre prioritering än körkort för vattenskoter. Detta bland annat eftersom det redan finns en befintlig vattenskoterförordning som ännu inte tillämpas.

publicerad 21 augusti 2020
Detta är en opinionstext. Artikelförfattaren svarar för de åsikter som uttrycks i artikeln.

Bäste Thomas Eneroth. Jag har aldrig förnekat att det finns problem med vattenskotrar och ser det inte som en nackdel med ett förarbevis eller körkort för vattenskoter.

I min insändare påpekade jag däremot den bristande utbildning som råder för behörighet för framförandet av en så kallad ”mopedbil”, samt påminner om att det redan i dagens läge finns en vattenskoterförordning som bland annat reglerar var det är tillåtet att framföra vattenskotrar men som inte kan tillämpas då förordningen strider mot EU-lag – som står över svensk lag.

Lämpligt hade varit om infrastrukturminister Tomas Eneroth såg till så att denna förordning kan tillämpas och kanske också att den revideras, före man överväger att kräva förarbevis eller körkort för vattenskoter.

Tomas Eneroth nämner också vad utbildningen för moped klass 1 resulterat i och att antalet döda mopedförare i åldern 15–17 år minskat. Detta är naturligtvis en stor framgång till glädje för vårt trafiksäkerhetsarbete. Eneroth glömmer dock att nämna att denna utbildning för AM-körkort, för Moped klass I (kallas ibland EU-moped) också innefattar behörighet av framförandet av en så kallad ”mopedbil”. Denna utbildning genomförs med en tvåhjulig moped och dessvärre får eleven inte någon körträning med fyrhjuligt fordon eller lära sig hur en mopedbil ska köras eller placeras i vägens körfält.

Låt mig därför påminna infrastrukturministern om tråkiga fakta att det varje år inträffar runt 60 olyckor med dessa mopedbilar som resulterat till personskador och även olyckor med dödlig utgång, senast nu i Täby med en polisbil. Mot den bakgrunden hade det kanske därför varit mer rimligt att i första hand prioritera rätt utbildning för dessa mopedbilstrafikanter före ett införande av vattenskoterkörkort.

Jag förstår vidare inte hur det skulle finnas resurser för kontroll av bestämmelser eller körkort på sjön, när de i dagsläget inte ens finns tillräckliga resurser för att övervaka vägtrafiken. Ytterst är också en central fråga i sammanhanget varför ett körkort för vattenskoter skulle lösa problem till sjöss, när körkort inte heller per automatik löser problem i vägtrafiken?

 

Boo Nilsson

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!