Debatt

Cancerfonden i replik: ”Fazer ingen sponsor av vår organisation”

I en replik på Nya Dagbladet debatt dementerar Cancerfondens kommunikationschef Jeanette Sundin Lars Berns anklagelser om fondens kopplingar till Fazer.

publicerad 1 oktober 2018

I en krönika i Anthropocene och på Nya Dagbladet skriver Lars Bern felaktigt att Cancerfonden samarbetar med företaget Fazer i årets Rosa Bandet-kampanj. Till detta uppmanar han givare att sluta skänka pengar till Cancerfonden. Detta är djupt olyckligt då Fazer inte är en sponsor till Cancerfonden.

På bilden som ackompanjerar Lars Berns krönika framgår tydligt att för varje såld Geisha går 50 öre till Bröstcancerförbundets Bröstcancerfonden. Att Bröstcancerförbundet och Cancerfonden är två olika organisationer torde vara väl känt för Lars Bern då han tidigare suttit i styrelsen för Cancerfonden.

Har Lars Bern ytterligare funderingar kring detta samarbete rekommenderar jag honom att kontakta Bröstcancerförbundet.


Annonser:


 

Jeanette Sundin,
Kommunikation- och marknadschef på Cancerfonden




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.