Vattenfalls spartips: ”Dra för gardiner och duscha snabbare”

Förstörelsen av den europeiska ekonomin

publicerad 19 januari 2024
– av Sofie Persson

Vattenfall anser i sina ”spartips för årets fattigaste månad” att svenskarna bör duscha mindre, dra för gardinerna och dra ner på motorvärmartiden.

Enligt Vattenfalls undersökning Energitempen, som genomförts av av Kantar Sifo, menar man att var tredje svensk vill lära sig mer om hur de kan minska energiförbrukningen. Samtidigt anser sig hälften av svenskarna ha bra koll på vilka åtgärder som passar för deras hushåll. Undersökningen visar också att oron för höga elpriser ökat från 35 till 39 procent sedan september 2023.

Med detta som bakgrund motiverar man en rad åtgärder för att spara el och pengar under januari. Vattenfall anser att 20 grader inomhus är en bra temperatur, men att det kan vara lägre i förråd, garage och rum som inte används så ofta. Vidare rekommenderar man att minska användande av motorvärmare för bil till två timmar per dag.

Under kalla dagar bör svenskarna dra för gardiner och persienner för att använda som extra isolering. Vidare bör man dra ner på duschandet.

Om varje person i en familj på fem personer minskar sin duschtid med en minut per dag blir besparingen cirka 800 kWh per år”, skriver energibolaget.

Vattenfall anser också att det är en god idé att byta tätning i fönster och dörrar, sänka golvvärmetemperaturen och åtgärda droppande varmvattenkranar.

Trovärdighet – grunden i vår journalistik sedan 2012

Nya Dagbladets position är unik i det svenska medielandskapet. NyD är oberoende på riktigt. Tidningen ägs och kontrolleras inom den egna redaktionen – inte av stora mediekonglomerat eller utländska intressen.

Sedan grundandet 2012 har grunden i vår oberoende journalistik varit balans och trovärdighet framför sensationsjournalistik och snabba klick. NyD är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning och står helt fri från politiska partier och industriintressen.

NyD erhåller inget presstöd och finansieras genom läsardonationer och annonser. Läs mer om våra pressetiska riktlinjer här.