Elbilar drar mer resurser

Publicerad 21 mars 2014, uppdaterad kl. 13:07

Eldrivna bilar kräver över sin livstid mer resurser än snåla bensin- och dieselbilar.

Foto: mariordo59/CC BY-SA 2.0
Foto: mariordo59/CC BY-SA 2.0

Elmotorer har visserligen tre-fyra gånger högre verkningsgrad än diesel- och bensinmotorer. Men elbilar kräver mer tillverkningsresurser med sina stora, tunga och dyrabatterier. Dessa innehåller sällsynta och miljöfarliga ämnen och flerfalt mindre energi än bensin- och dieselbilars bränslen.

Elbilar kostar i runda tal 200 000 kronor mer än motsvarande vanliga bilar. Merpriset kan omräknas i energi, den energi som krävs för att skapa värdet 200 000 kronor.

Annons:


Elmotorn är visserligen omkring tre gånger effektivare än en dieselmotor och fyra gånger effektivare än en bensinmotor. På vägen förbrukar marknadens elbilar 1,5-2 kWh energi mot (omräknat) 5-6 kWh för snåla dieselbilar.

Det gjorde de i den brittiska tävlingen RAC Future Car Challenge mellan Brighton och London sommaren 2011. Där körde 62 särskilt snåla bilar, varav 17 rena elbilar. Men fort gick det inte. De körde 92 km med stillsamma 25-34 km/h medelfart.

Bäst i närtrafik
Elbilar går nämligen snålast i varmt väder i låg fart utan hård acceleration och utan värme, ventilation, ljus och andra energislukande funktioner inkopplade. Då kan de gå 10-15 mil på en laddning.

Men vinterkyla med påkopplade komfortfunktioner halverar körsträckan. Likaså hög fart. Elbilar passar bäst i stads- och närtrafik och bör konstrueras för det.

Avgörande är bränslenas och batteriernas energiinnehåll. 1 kg diesel innehåller 50-60 gånger mer energi än 1 kg modernt litium/jon-batteri, och 1 kg bensin innehåller 40-45 gånger mer.

Därför är en modern bensinbil totalt sett runt fem gånger och en dieselbil närmare tio gånger mer energieffektiv än en elbil med litium/jon-batterier – mätt i körsträcka per kilo av bränslet.

Dyrare och mer avancerade batterier kan ha dubbel kapacitet, men sådana finns ännu inte på marknaden. Även bensin- och dieselmotorer förbättras fortlöpande för effektivare och renareförbränning.

Med en snål, modern dieselbil kan fyra-fem personer med bagage åka tio mil på en timme på fem liter bränsle. Alltså 100 km/h snittfart med 5 l/100 km förbrukning – eller 0,1 liter per personkilometer. Det är svårslaget jämfört med vilket som helst annat trafikslag.

Moderna snåldieslar kan gå 100 mil mellan tankningarna. Att tanka tar 5-10 minuter. Elbilar måste laddas minst varje dygn. Det tar en hel natt – eller 4-8 timmar dagtid.

Nya fyndigheter
Det främsta argumentet mot bensin och diesel är deras tillgänglighet och deras utsläpp av skadliga ämnen. De raffineras från råolja. Denna finns som både fossila lämningar och bildad från i jordskorpan ursprungligt kol. Där finns mer än hittiils uppskattat, särskilt under haven och även utanför politiskt osäkra arabiska och östliga länder.

Denna ”nya” olja är svårare, dyrare och farligare att utvinna. Men den börjar redan att utvinnas. Det råder ingen brist. Därtill kommer ökande gasförekomster genom skiffergas, även den svår att utvinna, men är i riklig mängd i många länder. Den kan tjäna som bränsle direkt – eller som bas för syntetiska bränslen.

Därför kommer bränsledrivna fordon länge än att dominera världens vägtransporter. Längre fram kommer med tiden vätgasbilar. Deras elmotorer drivs av el producerad av vätgas komprimerad i tankar i fordonen. Det är ännu för dyrt men ger bara luft och vatten som restprodukter.

Olika biltyper
I väntan på dem blir troligen laddhybrider den för vardagsbilister bästa mellanformen. De laddas med el för några mils körning. Fyra av fem bilturer är högst 4-5 mil långa. Men hybrider har också en bensin- eller dieselmotor så att de inte riskerar att bli stående. Även de är förstås dyrare, men inte så mycket.

Bensin- och dieselmotorer kan också gå på gas. Men då krävs separat tank för gasen under högt tryck. Det gör bilen dyrare och kräver speciella, dyra gaspumpar.

Rena elfordon passar bäst för fasta rutter med mellanliggande laddning. Rena bensin- eller dieselbilar passar bäst för längre sträckor och för landsbygd utan laddstolpar eller gasmackar.

 

 

Tege Tornvall

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andras åsikter. Du är själv juridiskt ansvarig för vad du skriver. Du måste ha en godkänd kommentar för att kunna kommentera fritt. Du har rätt att vara anonym. Läs våra fullständiga regler här

  • Alf Sidblad
  • Jan

    Och E85 är verkar det som inte ens värt att nämna?

  • Oskar Wielin

    Jag har länge varit intresserad av elbilar. Förr trodde jag att elbilar är så pass dåliga att jag kommer att överväga att köra bensinmotorcykel (”elbilar har en räckvidd på högst 100 kilometer och kräver en laddning på 12 timmar”, det sa min pappa). Men när jag läste om Tesla Motors elbilar så blev mina föräldrar lite imponerade av att elbilen Tesla Roadster klarade sig med en räckvidd på 400 kilometer och krävde enbart 3,5 timmars laddning. Kaliforniens förre guvernör Arnold Schwarzenegger köpte sig en sådan elbil, år 2008 kostade den 98000 dollar! Elbilens topphastighet är 210 kilometer i timmen och motoreffekten är 185 kilowatt (lite kraftigare än vad min pappa köpte för bil och betydligt kraftigare än vad min mamma har för bil, dessutom mer energisnål i stadstrafik). En elbil drar högst 15 kilowattimmar el på 100 kilometer om man inte belastar den med mycket last eller kör så fort som 150-200 kilometer i timmen. En bensinbil som däremot drar 5 liter bensin på 100 kilometer drar ungefär 44 kilowattimmar på 100 kilometer! Om en buss drar 20 liter diesel på 100 kilometer så drar den 180 kilowattimmar på 100 kilometer, en elbuss (även en trådbuss) skulle klara sig med en betydligt mindre energimängd på samma sträcka. Nu tillverkar amerikanska företaget Tesla Motors även större bilar än dessa Tesla Roadster. Tesla Model S har en räckvidd på 480 kilometer per laddning, den rymmer högst fem personer (chauffören inräknad) och topphastigheten är 200 kilometer i timmen. Därmed slutade jag överväga att skaffa mig bensinmotorcykel.

    Annars tillverkar Tyskland elbilar jag imponeras av nu. Enligt en artikel jag hittade ska elbilen Twike ha en laddningstid på bara en timme i Europa där man laddar med en spänning på 220 eller 230 volt. I USA tar laddningen två timmar med spänningen på 110 volt. Här är artikeln (på engelska): http://www.electricbike.com/the-twike-challenge/ En nackdel med elbilen Twike är att den inte är som en modern bil. Den klarar inte att bära en större last än 450 kilogram bagage eller högst 250 liter bagage med två personer eller 400 liter bagage med en person. Men det är den energisnålaste bilen jag vet. Är det en ny sådan trehjulig bil tillverkad av lätta material som aluminium och plast så har den sju batterier och med alla dessa har den en räckvidd på minst 500 kilometer i bra förhållanden. Om chauffören och passageraren trampar så har de fem växlar att välja mellan. Elbilens topphastighet är 85-90 kilometer i timmen vilket är tillräckligt för att anpassa sig efter motorvägstrafiken, motoreffekten på 6 kilowatt ger en acceleration från 0 till 50 kilometer i timmen inom 9-10 sekunder och bilens tjänstevikt är 200-300 kilogram vilket gör att bilen kräver svagare bromsar. Nu är det enligt lag ingen bil utan en motorcykel men fördelen med det är att man slipper undan trängselskatten om man ska till Stockholm eller Göteborg. Elbilen Twike har dessutom cykelpedaler som man kan trampa på som ger en längre räckvidd än bara med batterikraft då man kan hjälpa elmotorer och ladda batterier, precis som i vissa elcyklar. Elbilen Twike kan kosta som billigast 17800 euro i Tyskland eller 18000 dollar i USA (motsvarar mindre än 120000 svenska kronor vilket jag tycker är hyfsat billigt jämfört med en bil som kostar över 200000 kronor) och den är helt ny. Dessutom styr man inte bilen med en ratt som en vanlig, traditionell bil utan dessa bilar har en ergonomisk styrpinne. Elbilen Twike drar inte mer än 8 kilowattimmar el på 100 kilometer vilket motsvarar mindre än en liter bensin på den sträckan, trampar man och kör bilen med dess optimala hastighet som är 50-60 kilometer i timmen så kan energiåtgången reduceras till 4 kilowattimmar på 100 kilometer. Elbilen Twike tar inte upp en stor yta i trafiken, fem kvadratmeter vilket är mindre än för en vanlig bil. Tyvärr är elbilen Twike inte en vanlig bil. Hittills har företaget som tillverkar dessa elbilar hunnit sälja bara drygt 1000 sådana bilar över hela världen och de är vanligast i Tyskland, Schweiz och Nederländerna.

  • Per Qvenild

    Toyota tillverkar redan seriemässigt sin vätgasbil. Problemet är att hitta mackar med vätgas. Obetydligt dyrare än standardbil, men helt miljövänligt.

Mer nyheter

Tipsa oss!

Missa inga nyheter!

Prenumerera på Nya Dagbladets nyhetsbrev!

Följ Sveriges nya framtidsmedia med nyheter, analyser, debatt och unika reportage! Få de viktigaste nyheterna i din mejl. Du kan när som helst avanmäla dig från nyhetsbrevet.

Send this to a friend