Utrikes

Läcka: Google-chef ville leda Hillary Clintons kampanj

Den tidigare Google-chefen Eric Schmidt.

I en läckt mejlväxling mellan Hillary Clintons närmaste rådgivare och dåvarande Google-chefen Eric Schmidt så framkommer det att Schmidt 2014 erbjöd sig att ta hand om Clintons presidentvalskampanj.

I ett mejl till Cheryl Mills som var Hillary Clintons rådgivare och stabschef skriver den dåvarande Google-ordföranden att han har satt ihop sina idéer kring Clintons valkampanj och att han bokat in möten under de kommande veckorna med erfarna valkampanjarbetare för att förbättra dessa idéer ytterligare.




Det här är bara ett utkast men låt mig veta om detta är en användbar process för er”, står det vidare att läsa i mejlet.

Längre ner i mejlet så framkommer det att Schmidt har bifogat ett utkast med kommentarer och observationer baserade på presidentkampanjen 2012 och att han anser att Demokraterna (som han benämner som vi) är i en stark position att göra ett bra val 2016.

Redan 2015 avslöjades det att Eric Schmidt arbetade aktivt för att sätta Hillary Clinton till makten, då i egenskap av teknikleverantör som skulle se till att Clintons stab hade den tekniska kompetensen för att vinna, skriver Quartz.

Det handlade bland annat om omfattande dataanalys och tillvägagångssätt för att söka upp möjliga väljare digitalt. Bara under det andra kvartalet 2015 så sålde The Groundwork som teknologiföretaget heter tjänster till Clintons kampanj för 177 000 dollar.

The Groundwork har också haft som mål att bygga upp en teknologisk infrastruktur och samla ihop massiva mängder information om väljare för att sedan skapa verktyg som kan hjälpa en politisk valkampanj att nå och attrahera dessa väljare på internet och göra dem mottagliga för politisk reklam och att donera pengar till kampanjen.

 


Isac Boman
isac.boman@nyadagbladet.se

Liknande artiklar:

Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styrs inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 072 722 01 72, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!