Den kinesiska staten köper via BOC Aviation nästan 13 procent av aktierna i flygbolaget Norwegian. Även det irländska flygplansleasingbolaget Aercap köper knappt 16 procent av företaget.
BOC Aviation kopplas av experter direkt till den kinesiska staten och har valt att konvertera sina obligationslån till 390 miljoner aktier i företaget som är 12,67 procent total ägarandel. Detta sker samtidigt som Norwegian blivit godkända för statliga lånegarantier på tre miljarder norska kronor.
”BOC Aviation är ett företag som kontrolleras av Sky Splendor Limited, som kontrolleras av Bank of China Group Investment Limited, som kontrolleras av Bank of China Limited, som kontrolleras av Central Huijin Investment Ltd, som kontrolleras av Kina Investment Corporation, som ägs av Folkrepubliken Kina”, står det i det norska pressmeddelandet.
Enligt SVT:s ekonomireporter Kristina Lagerström är kinesiska staten ”en speciell ägare” som ”driver kinesiska intressen väldigt starkt”. Exakt hur det kommer att påverka Norwegian som flygbolag är oklart, och det är heller inte säkert att Norwegian får några fler statliga norska garantier när den kinesiska kommunistregimen nu äger en betydande del av företaget.
Man konstaterar dock att köp som görs av företag knutna direkt till den kinesiska staten och kommunistpartiet som regel görs för att slutändan gynna Kina som land och kinesiska intressen.
Även irländska Aercap, som gjort sig ett namn genom att leasa ut sina drygt 1500 flygplan, har köpt betydande antal aktier i Norwegian som motsvarar 15,9 procent av ägandet.
– Hela den här uppgörelsen som Norwegian gjorde när man skulle rädda bolaget undan konkurs byggde på att de som leasar ut flygplanen tar över bolaget, det är konsekvensen av det här, säger Kristina Lagerström.