Chefredaktören om Nya Dagbladets framtid: “Handlar om att vinna eller försvinna”

  • Lanserar kampanj för att samla in 100 000 kronor för att klara överlevnaden.
  • Tidningen anses av många vara den viktigaste i hela det nordiska medielandskapet, men den nära framtiden är avgörande. Det menar tidningens chefredaktör Markus Andersson.
  • – Om vi som oberoende media ska finnas kvar är det nu eller aldrig som vi behöver läsarnas stöd, säger han.
publicerad 28 mars 2024
- av Jan Sundstedt
– Efter 12 år av orädd journalistik med tufft motstånd fortsätter vi att växa och utvecklas trots att vi står utan presstöd samtidigt som tidningen är helt fri att läsa, säger tidningens grundare och chefredaktör Markus Andersson.

Trots fortsatt censur på sociala medier, angrepp från myndigheter och ekonomiska sabotage har Nya Dagbladet inte bara överlevt i 12 års tid. Idag har mediehuset bakom tidningen i praktiken kommit att utvecklas till det mest banbrytande i hela Norden, menar chefredaktören Markus Andersson.

– Det är svårt att se något annat projekt i det oberoende medielandskapet som kommit längre i professionaliseringen och kommer i närheten av samma potential som det ser ut idag. Målet är definitivt inställt på att ta position som det ledande mediehuset i Norden och där omfattar vi även de gamla drakarna med Bonnier och Schibsted i spetsen, förtydligar han.

Alla som följt tidningens rapportering kan konstatera att Nya Dagbladet stått som en bastion mot många av vår tids allra största bedrägerier och maktintressen. Inte minst gäller det tidningens helt unika bevakning av klimatöverdrifterna, hotet från bankerna, desinformationen i medierna, övervakningssamhället, befolkningsutbytet, nätcensuren, det nya kalla kriget, förstörelsen av den europeiska ekonomin, den kritiserade covidvaccineringen och coronapolitikens skadeverkningar, kriget mot livsmedelsförsörjningen, kulturrevolutionen i Väst och många andra samhällsomvälvande områden.

Vi är stolta över vad vi hunnit uträtta med så små resurser, å andra sidan känner vi att vi bara början resan som medieaktör. Det intressantaste kapitlet ligger definitivt fortfarande framför oss, säger chefredaktören Markus Andersson.

Andersson lyfter också fram den centrala uppgiften att folkbilda om storkapitalets inflytande över samhällssystemet och under det gångna året har man även inlett den direkta rättsstriden mot Länsförsäkringar Bank som nu prövar rätten till grundläggande banktjänster för hederliga medborgare och företagare.

Vi kan inte låta bankerna agera domstolar över vem som har rätt till ett bankkonto, då har vi accepterat penningmaktens diktatur en gång för alla, fortsätter han.

“Ett kritiskt skede av tidningens resa”

Målet för kampanjen som startar idag är att samla in minst 100 000 kronor.

Vi stärker kontinuerligt vår organisation och blir allt mer etablerade, men vi behöver köpa oss tid.

Markus Andersson understryker allvaret i situationen.

– Framtiden står verkligen på spel nu. Vi befinner oss i ett mycket kritiskt skede av tidningens utveckling och det handlar om att få en ekonomisk uthållighet som tar oss till nästa fas där vi kan stå ännu stadigare på egna ben, betonar han.

Chefredaktören konstaterar att många har det väldigt tufft med sin privatekonomi i nuläget, och tillägger att han hoppas och tror att tillräckligt många också inser den skillnad Nya Dagbladet gjort och kan göra just för att vända den ekonomiska utvecklingen.

– Sveriges sargade ekonomi är en direkt följd av vansinnig politik som bedrivits under många år, inte minst genom det vanvettiga stödet till utländska krig, vilket Nya Dagbladet ständigt belyser. Medströmsmedierna hyllar och driver på utvecklingen, ökar polariseringen och gör oss fattigare. I det större perspektivet behöver en donation till Nya Dagbladet inte i första hand ses som en gåva, utan snarare som en direkt investering i vår gemensamma framtid, menar chefredaktören.

Om man någon gång ska göra en insats för Sverige och hjälpa dem som står vid fronten så är det nu.

– Tillsammans med er läsare kan vi klara målet – tack på förhand!

Hjälp oss nå målet på 100 000 kronor!

Stöd oss via Swish, 123 611 30 21, eller bankgiro, 5601-6462, eller donera med betalkort, exempelvis Visa och Mastercard via formuläret nedan eller denna länk, alternativt via vår Paypal-sida. Gåvomottagare: Aeon Media.

Det går också att donera kontant helt anonymt. Skicka sedlar väl dolda i ett slutet kuvert till: Nya Dagbladet, Box 1, 774 21 Avesta.

 

Du kan även scanna QR-koden nedan i din Swish-app:

 

Stöd oss med Bitcoin

Nu finns också möjligheten för Bitcoin-donationer via BTC Pay.

Integriteten är väldigt bra om man donerar till oss via vårt nya upplägg med Bitcoin, förklarar Nya Dagbladets chefredaktör.

Donera med Bitcoin via BTC Pay nedan eller läs mer här.

 

 

 

 

Vid frågor känn dig annars alltid fri att kontakta oss.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!