Outland: Sci-fi-klassikern som inte fått erkännandet den förtjänar

Science fiction-klassikern "Outland" förtjänar höga betyg för foto, effekter, rollbesättning och musik. Tonen i filmen faller dessutom inom ramarna för vad som kan betraktas som en kusinfilm till ikoniska Alien och har enligt undertecknad inte erhållit den uppmärksamhet den förtjänar.

publicerad 16 november 2024
- av Jan Sundstedt
Outland
"Outland" och dess miljöer påminner mycket om "Alien".

Som uppföljare till recensionen om Alien återstiftar vi bekantskapen med filmen Outland (i Sverige ”Operation Outland”) från 1981. Detta då en kan argumentera för att filmen är ett slags kusinfilm till Ridley Scotts konstverk och innehåller mycket av samma ton.


Artikeln publicerades ursprungligen på Nya Dagbladet den 15 maj 2021.


Som filmintresserad tonårsparvel blev en varse om detta osjungna glansnummer våren 1982. Vad som fångade intresset mitt var som så ofta på den tiden bioaffischen. Ingen mindre än Sean Connery, original-007, i rymden iklädd sheriff-outfit och med hagelbrakare i näven, redo att leverera rättvisa.

Jag hade vid denna tidpunkt hunnit utveckla ett närapå maniskt intresse för agent 007 samt Stjärnornas Krig. Så här fanns möjligtvis en kombination gjord i himmelriket – ”James Bond” och science-fiction.

Regissör och manusförfattare till Outland är Peter Hyams. Hyams gjorde sig ett ganska så stort namn på 70- och 80-talet med filmer som exempelvis Capricorn One (1977); The Star Chamber (1983) och 2010 (1984), varav den sistnämnda är uppföljaren till Stanley Kubricks ikoniska 2001: Ett Rymdäventyr. Peter Hyams är en multibegåvad herre som förutom regissörsrollen även hanterat kameramannens roll till ett flertal av sina filmer.

Outland
Sean Connery i samspråk med regissören Peter Hyams under inspelningen av ”Outland”.

Io och Con-Amalgamate

Outland utspelar sig på Jupiters tredje största måne Io (Eye-O). En storslagen vy över delar av Io inleder till tonerna av ödesmättad musik, och vi följer månlandskapet tills vi hamnar vid vad som visar sig vara en gruvkoloni. Inte Lundin Mining men väl företaget Con-Amalgamate; ett gruvbolag som utvinner mineraler för vidare leverans till moder jord.

Arbetarna vid Con-Amalgamate jobbar på ettårskontrakt och tjänar bra med pengar. Baksidan är att de jobbar bakdelen av sig, vilket många bokstavligt talat också gör. En av arbetarna får under ett arbetspass för sig att han har spindlar inuti rymddräkten sin, och gör i panik det fatala misstaget att slita loss en av de livsuppehållande slangarna. Inte en bra idé i en miljö likt den på Io.

Entré marshal William T. O’Neil (Sean Connery), hans fru Carol (Kika Markham) och sonen Paul (Nicholas Barnes). Familjen har nyligen anlänt till Io och O’Neils uppdrag är ett ”lousy assignment”. Vi kan ana att O’Neil är en för arbetsgivare, ”jobbig” personlighet. En som inte hela tiden jamsar med och som till råga på allt har mage att besitta yrkesstolthet och inte accepterar korruption och orättvisor.

Härnäst följer ännu en ”olycka”. Vi som åskådare vet att något kommer att hända, när kameran fokuserar på en utomordentligt påtänd arbetare som lallar igenom omklädningsrummen och in i hissen som för gruvarbetarna ner till gruvorna…utan rymddräkt (dålig idé). Till råga på allt visar det sig att ”incidenter” likt dessa två ökat dramatiskt på senaste tiden.

O’Neil börjar ana ugglor in the moss och inleder en undersökning av dödsfallen. En undersökning som leder till ljusskygga knarkaffärer inte bara in i den lokala maktens korridorer på Io, utan även högre upp i hierarkin. Detta ses givetvis inte med blida ögon av den korrumperade ledningen som sätter ett pris på O’Neils huvud…

Sean Connery

Outland en utomordentligt välgjord sci-fi-thriller som bjuder på spänning, stämning, drama och enastående specialeffekter. Filmen har ett välskrivet tillika realistiskt manus och styrs av en handfast regissör. Skådespelarna är utan undantag utmärkta över hela linjen. Filmen har som sagt var Sean Connery i huvudrollen, något som tål att upprepas. Enligt mig är Connery den främste filmstjärnan genom tiderna och en sjusärdeles magnifik skådespelare.

Filmens huvudantagonist, gruvbossen Sheppard, gestaltas av Peter Boyle (Malcolm X, The Shadow, Taxi Driver). Boyle spelar sin vana trogen sin roll till fulländning och glänser i de få scener han är med i. O’Neils vicesheriff Sgt. Montone spelas av ingen mindre än James B. Sikking. Vi som är cirka 100 år gamla minns honom som SWAT Team-befälet Sgt. Lt. Hunter från Hill Street Blues. Här lyfter han filmen till en nivå som endast skickliga skådespelare mäktar med.

Frances Sternhagen spelar chefsläkare Dr. Lazarus. En intressant karaktär av främst två skäl: 1. Hon blir O’Neils allierade och inte någon klyschig affär vid sidan av hans äktenskap. Dr. Lazarus blir en trogen allierad som gör skillnad. Likt O’Neil är hon stor i truten och kan såväl ge som ta en verbal smocka. 2. Karaktären är en verklig person/kvinna och ingen pinnsmal fotomodell med ankläppar. En välskriven karaktär helt enkelt – oavsett kön.

Outland
Connery, Sean Connery…kämpar på i… ”Outland”. Foto: faksimil/”Outland”

Välgjord med utsökt skådespeleri

Specialeffekterna är fantastiska och håller än idag hög klass. Specialeffekts-geniet John Stears (x antal James Bond-filmer, Stjärnornas Krig, m.fl.) och hans team gör underverk med trovärdiga modeller, förgrundsminiatyrer, optiska effekter och övrigt analogt godis. John Mollos kläddesign påtagligt realistiska, skitiga och verklighetstrogna.

Filmens ton, utseende och visuella look ytterligare en koppling mellan Outland och Alien. Rymddräkter, rymdfärjor, gruvkolonis exteriör och interiör, etcetera. Precis som i Ridleys film är det skitigt, använt och osar utarbetad och utnyttjad arbetarklass lång väg.

Musiken är komponerad av geniet Jerry Goldsmith och befinner sig i mitt tycke i samma ljudbildsmässiga universum som Alien. Kanske inte så konstigt då det är samma kompositör och det faktum att det endast skiljer ett par år mellan filmerna. Goldsmith har magiska dirigentfingrar och en unik känsla för vad som musikaliskt passar till en specifik film och Outland är inget undantag.

Tyvärr gick inte filmen så bra ekonomiskt som man hoppats. Den tjänade in sin budget men var långt ifrån en braksuccé. Vilket gjorde inte minst Sean Connery besviken då detta var en film han trodde mycket på och pushade för.

Han lovprisade Peter Hyams som regissör och berömde filmens manus samt hade enligt utsago en bra tid under inspelningen. Varför vissa filmer får sin publik samtidigt som andra, enligt mig bättre filmer, inte lika mycket så, är en av filmhistoriens stora gåtor.

Oscarsnominerad

Filmen nominerades 1982 för en Oscar i kategorin Bästa Ljud, och vann samma år en Saturn Award (Bästa Skådespelerska, Frances Sternhagen). Sean Connery nominerades i samma gala för bästa manliga huvudroll, tillsammans med fyra andra nomineringar som till exempel Bästa Science-Fiction Film.

Ytterligare argument att lägga till redan nämnda, varför jag ser Outland och Alien som kusinfilmer, är mineralutvinningen ur gruvorna på Io. I Alien fraktar Nostromo hem mineralmalm. I Outland utvinns mineralmalm. Det må vara olika bolag men kanske samarbetar dessa – Weyland-Ytani och Con-Amalgamate?! Jag vill i alla fall tro att det är så – tanken roar.

Se klassiska Outland redan ikväll. Om du är ett fan av science-fiction, thrillers, Sean Connery eller bara råkar uppskatta välgjord och välspelad film i största allmänhet, finns inget att tveka inför. Du blir garanterat inte blir besviken.

Valfri fysisk version av detta högklassiska opus finner en förslagsvis här, varefter streamaren enligt förslag kan kika in i denna mineralgruva. Vi ses på Io…

 

Jan Sundstedt

Outland - 1981 US One Sheet.

Regi och manus: Peter Hyams
Producent: Richard A. Roth
Musik: Jerry Goldsmith
Längd: 109 minuter
Svensk premiär 25 december 1981

I rollerna (urval).
Sean Connery
Frances Sternhagen
Peter Boyle
James B. Sikking
Kika Markham
Clarke Peters
Steven Berkoff

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!