Tittarna flyr amerikanska nyhetskanaler

publicerad 1 januari 2022
- av Isac Boman

Under 2021 minskade CNN:s tittarsiffror under bästa sändningstid med hela 38 procent. Även Fox News och MSNBC tappade under det gångna året en mycket stor del av sina tittare.

Enligt data från marknadsundersökningsföretaget Nielsen blir den amerikanska allmänheten allt mindre intresserad av att följa och ta del av informationen som de stora nyhetsmedierna kablar ut.

Under 2021 tappade CNN 38 procent av tittarna under bästa sändningstid, Fox News tappade 34 procent och MSNBC noterade ett tapp på 25 procent. Även för nyhetssändningarna på ABC, CBS och NBC minskade tittarsiffrorna mellan 12 och 14 procent under det gångna året.




AP noterar också att antalet digitala nyhetssidor växt under de senaste åren – men att det nu skett en vändning och att exempelvis Washington Post tappat 44 procent av sina besökare under november månad jämfört med samma månad 2020. För The New York Times är tappet 34 procent.

Tom Rosentiel, professor i journalistik menar att de stora nyhetskanalerna lade enorm energi på och vigde större delen av 2020 åt att bekämpa Donald Trump och när han försvann som president hade mediejättarna svårt att ställa om och fokusera på någonting annat som kunde generera samma intresse.

– I viss utsträckning blir du en fånge för den publik du själv har skapat.

De stora nyhetskanalerna fortsatte fokusera på Trump och politik även efter att publiken tappat intresset för dessa frågor – vilket i sin tur ledde till att amerikaner slutade titta på nyhetssändningarna eller gå in på nyhetssajterna ifråga.

Exempelvis kan nämnas att de 14 miljoner politiska artiklar som skrevs under 2020 interagerades med av läsarna i genomsnitt 924 gånger. Under 2021 skrevs nästan lika många politiska artiklar – men antalet interaktioner med dessa var bara 321 per artikel.

Även om analytiker hävdar att nedgången beror på att president Trump lämnat sitt ämbete så kan man misstänka att det har mer att göra med strömmen av skitsnack som rinner ur munnen på varje nyhetsankare och talande huvud som är synligt på nätverken och praktiskt taget varje journalist som bedrövligt uselt försöker maskera sina åsikter som riktiga nyheter”, konstaterar Steve Watson på Summit News.



 


Liknande artiklar: