Under ett år skall Volvos nya laddhybridbuss köras för utvärdering som extra ordinarie på den backiga linje 60 i Göteborg.
Bussen kan ladda batterierna från nätet via induktion från marken vid ändhållplatsen. En sådan laddstation kostar serietillverkad en miljon kronor.
Laddhybridbussen har utvecklats ur en hybridbuss, som Volvo sålt 1 000 exemplar av. Kostnaden är lite över tre miljoner kronor, en miljon mer än en vanlig buss, men det sparas in på driftskostnaderna eftersom bussen förbrukar 40 procent mindre bränsle. Den extra kostnaden betalar sig enligt Volvo på fem år. Med större batterier blir det längre körsträcka på el, och då sparas 75-80 procent av dieselförbrukning och koldioxidutsläpp.
En laddning av batterierna tar sex minuter och kostar 20-30 kronor. Energiförbrukningen är 65 procent av den för en vanlig buss. Elmotorn är på 150 kw och dieselmotorn på 160. Räckvidden är sju kilometer på ren el, men det kan förlängas i framtiden. Fördelningen mellan el- och förbränningsmotordrift regleras helt automatiskt.
Nästa år slutar Volvo att sälja diesel- och gasbussar för stadstrafik.
Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet