Kina satsar på elbilar

publicerad 10 oktober 2014

De allt värre luftföroreningarna i Kinas storstäder är en orsak till att man satsar hårt på att få en fossilfri fordonsflotta.

För elbilar krävs dock sällsynta jordartsmetaller som wolfram och molybden. Därför införde Kina, som står för nio tiondelar av utvinningen i världen, exportkvoter på dem och priserna mångdubblades. I en dom nyligen från Världs­handelsorganisationen tvingades emellertid Kina ta bort kvoterna, med motiveringen att landet annars fick konkurrensfördelar.

Peking har infört krav på laddstolpar för elbilar på 18 procent av parkeringsplatserna i nya bostadsområden. Det ska på var femte kilometer finnas snabbladdstolpar som kan ladda för tio mils körning på en halvtimme. Taxibilarna ska bli eldrivna.

Den kinesiska inköpsskatten tas bort for New Energy Vehicles, det vill säga rena elbilar, laddhybridbilar och bränslecellsfordon. En plan har gjorts upp för den offentliga fordonsflottan. De närmsta åren skall minst 30 procent av dess inköp bestå av sådana bilar, skriver flera nyhetskällor. Det skulle innebära en kvarts miljon fordon om året. Ingen bil skall kosta mer än 200 000 kronor. Med storskalig produktion sänks priserna.

Trots stora subventioner av New Energy Vehicles har dock inte försäljningen ännu nått upp till de mål som kinesiska staten har satt upp. Men med den målmedvetenhet som premiärministern visar är det inget tvivel om att Kinas och även världens fordonsflotta kommer att förändras.

 

 

Artikeln har tidigare publicerats i Miljömagasinet.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!