Disney sprider fracking-propaganda till skolbarn

Radio Disney har, tillsammans med gas- och oljeindustrin i den amerikanska delstaten Ohio, genomfört ett utbildningsprogram som ska lära skolungdomar om fördelarna med den kontroversiella brytningen av naturgas ur skiffer, även kallad "fracking".

publicerad 13 januari 2014

The Walt Disney Company är världens största mediebolag och äger Radio Disney. Programmet “Rocking in Ohio” besökte 26 grundskolor i Ohio under förra månaden. Tillsammans med profiler från Radio Disney försöker man genom interaktiva demonstrationer få barnen att uppskatta fracking, skriver al-Jazeera.

– Det bästa sättet att sprida budskapet är genom barn. De behåller informationen och kommer ihåg det, säger en person som är involverad i programmet.

En namninsamling drogs även i gång med kravet att på att Disney slutar propagera för fracking. Hittills har nästan 84 000 personer skrivit på namninsamlingen som är riktad till Walt Disney Company’s judiska vd och styrelseordförande, Bob Iger.

“Stoppa omedelbart din roadshow för att främja olje- och gasutvinning till barnen och säg upp partnerskapet med Ohio Oil and Gas Association. Radio Disney bör inte, för att undervisa barnen inom “vetenskap”, främja smutsig energi som ger barn astma, förorenar våran luft.”

Radio Disney har, efter kritikstormen, valt att avbryta deras samarbete med gas- och oljeindustrin i Ohio.

 

 

Läs även:
Fracking och jordbävningar
Städer i Colorado förbjuder fracking
Riksdagen godkände fracking

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!