Barnarbete bakom klimatsmarta elbilar

publicerad 8 juli 2019

Elbilarna som ska ”rädda miljön” kräver stora mängder kobolt för sina batterier. Nu har CNN avslöjat att det är vanligt att kobolten bryts av barn i Kongo-Kinshasas många gruvor.

Kobolten som ska ingå i elbilarnas batterier bryts i Kongo-Kinshasa och skickas sedan till Kina där den anrikas innan den hamnar i någon elbil. Kobolten är en viktig komponent för batteriet och krävs för att elbilstillverkningen ska kunna fortsätta.

Nu har CNN avslöjat att det är vanligt med barnarbete i gruvorna där kobolt bryts.

Kongo-Kinshasa som är ett av Afrikas största länder står för 64 procent av världens koboltproduktion. Kobolten bryts i både stora gruvor med maskiner och i små gruvor. Det är mestadels i de små gruvorna som barn utnyttjas för arbetet.

Det är inte ovanligt med 24-timmarspass för barnen i gruvorna.

Tillverkarna av de ”miljövänliga” bilarna säger att det är svårt att veta om den kobolt de köper kommer från en barngruva då det oftast är omöjligt att spåra varifrån kobolten kommer.

Tillverkarna försöker nu på olika sätt ändå se till att inga barn arbetar någonstans i tillverkningskedjan.

Det sägs dock att det rapporterats om barnarbete i koboltgruvor i minst tio år och att situationen snarare blivit sämre under den tiden.

 

Källa: CNN




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.