Censurivrarna till mediejättar måste jagas med blåslampa

publicerad 11 april 2018
- av Markus Andersson
Foto: NewsVoice

Vinna eller försvinna för Nordens viktigaste dagstidning!


2739 kr av 100 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


De senaste veckorna har Nya Dagbladet kunnat visa att distansen mellan mediejättar som Google, Expressen, DN och den vanlige medborgaren är större än någonsin.

Man är numer livrädd för att träffa på främmande människor, svara på kritiska frågor eller att ens lyfta telefonluren. Expressen har stängt ned sin telefonsluss och kopplar inte längre fram samtal till sina medarbetare. Google, ett av världens största företag, kan inte ens lämna ut en e-postadress för pressfrågor.

Dessa sociala medieföretag gömmer sig bakom kodade dörrar, “skalskydd” och väktare. Man plockar ned skyltarna ifrån huvudkontoren och hoppas att inte medborgaren skall hitta fram. Ansiktslösheten har fått ett ansikte.

Det gap man skapat mellan sig själv och befolkningen har skapat ett otäckt samhällsklimat.

När vi ändå hittar fram till huvudkontoren gömmer sig cheferna och de anställda springer likt förskräckta zombier förbi oss utan att kunna ta in en enda fråga i sitt medvetande.

Samtidigt har aggressiviteten och repressionen mot kritiska röster i samhället ökat. Man tystar dissidenter, släcker ned kanaler och censurerar medborgarjournalistiken.

Det gap man skapat mellan sig själv och befolkningen har skapat ett otäckt samhällsklimat.

Vi kan dock försäkra våra läsare att vi kommer att fortsätta jaga dessa moderna makthavare med blåslampa för att slå vakt om yttrandefriheten och andra helt grundläggande fri- och rättigheter som nu tas ifrån oss i rask takt. Förtrycket skall inte ges någon legitimitet.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!