Hör Nya Dagbladets intervju med Arlas konsumentavdelning:
Radioinslaget kan också laddas ned här.
Företagen försvarar sig med att produkten fortfarande är tillåten och har alltså valt att tillsätta den i rad produkter som man lanserat under året istället för att följa trenden att gå ifrån syntetiska tillsatser.
Många konsumenter missar att produkterna innehåller aspartam och mejeriprodukter är inget man vanligtvis förknippar med syntetiska sötningsmedel. Varken Arla eller Lindahls har valt att märka upp produkterna tydligt med att de innehåller syntetiska sötningsmedel och konsumenterna måste läsa det finstilta och ha god egen kunskap för att kunna bedöma hur hälsosam produkten är.
Nya Dagbladet har tidigare rapporterat om studier som pekar på att aspartam, tvärt emot hur tillsatsen uppfattas, kan öka risken för diabetes och fetma. Särskilt utsatta är barn.
Charlotte Erlanson-Albertsson, som är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet är starkt kritisk till tillsatsen.
– Man ska absolut vara försiktig med att använda syntetiska sötningsmedel. De fastnar på tungan och ger en söt smak som hjärnan tolkar, men det är en annan del av hjärnan som reagerar än när man äter vanligt socker. Kalorierna i sockret bidrar till att man också känner sig lite mätt, men den känslan ger inte sötningsmedlen. Den som ofta äter sötningsmedel har lättare för att bli beroende av sötsaker.
Arla säger efter Nya Dagbladets intervju att kan kan tänka sig att titta på en tydligare märkning, medan Lindahls tycker att det är konsumentens ansvar att läsa det finstilta, men tillstår att man tittar efter andra alternativ.
Markus Andersson
markus.andersson@nyadagbladet.se