75 minuter varje vecka – så mycket tid lägger den genomsnittlige svensken på ”onödigt teknikstrul” varje vecka.
– It-strul är vår tids stora energitjuv på arbetsplatsen. Enligt vår undersökning lägger varje svensk två veckors arbetstid på it-strul varje år, menar Peter Uddfors, vd för IT-leverantören Avoki.
Det är Novus som gjort undersökningen för Avokis räkning och det framgår att mycket onödig tid går åt till att logga in i olika system och hitta rätt dokument och filer. Vidare strular videokonferenstekniken ofta och kollegor som inte kan hantera tekniken under videosamtal är ett annat återkommande störningsmoment.
Varannan svensk arbetar idag mellan 3 och 5 timmar framför datorn, och om de tekniska problemen hade kunnat lösas smidigt finns det mycket att vinna för både företag och anställda, enligt Uddfors.
– Det är tid vi hade kunnat använda för att öka produktiviteten och stärka den svenska konkurrenskraften. Eller ge våra medarbetare längre semester och återhämtning.
Teknikproblem vid inloggning i olika system är det allra vanligast förekommande it-relaterade problemet, följt av svårigheter att hitta rätt dokument och strul med en dålig eller instabil internetanslutning.
– För att bli framgångsrik handlar det om att ha en it-infrastruktur som fungerar, är säker och enkel att använda. I den research vi gjorde tillsammans med Karios Future nyligen kan vi se att om man fixar det, ökar möjligheten att bli ett högpresterande företag med hela 50 procent. Så det finns mycket att vinna för den som tar frågan på allvar, fortsätter Uddfors, vars företag alltså själva levererar sådana lösningar.