Så försöker Big Tech inbilla dig att de respekterar din integritet

Ben Wolford bakom det integritetsfokuserade företaget Proton varnar för "privacy washing" och fortsatta intrång i våra digitala privatliv.

publicerad 20 april 2024

Hjälp Nya Dagbladet att klara ekonomin under sommaren!


27 790 kr av 50 000 kr insamlade. Stöd kampanjen via swish 123 611 30 21 eller andra donationsalternativ.


Det största nya hotet mot den personliga integriteten 2023 var inte något övervakningsprogram. Det var den falska reklam som stora teknikföretag använder för att lura människor att tro att deras produkter respekterar din integritet.

Precis som oljebolag hävdar att fossila bränslen är “gröna”, försöker Google, Apple, Microsoft och andra allt oftare övertyga människor om att deras övervakningsbaserade annonsmodeller är “privata” när de inte är det. Denna lömska marknadsföringsmetod kallas för “privacy washing”.

Vi förväntar oss att denna trend kommer att öka under de kommande åren, och det är viktigt att alla förstår att övervakningskapitalismen är oförenlig med den personliga integriteten.

Tre faktorer driver privacy washing till nya ytterligheter:

  • Konsumenternas ökande efterfrågan på integritet på nätet
  • Starkare integritetslagstiftning runt om i världen
  • Press på annonsintäkter på grund av annonsblockerare och andra integritetsskyddande tekniker

Detta är huvudvärk för Big Tech, och det kommer inte att försvinna. Deras enda svar hittills är att ge en illusion av integritet samtidigt som de fortsätter att tjäna pengar på din personliga information.

Eftersom ett av de bästa sätten att skydda sig mot nya former av datainsamling och manipulation är att vara uppmärksam på dessa strategier, ägnade Proton flera artiklar förra året åt att avslöja integritetstvätt. Låt oss ta en titt på några av de största integritetskränkande händelserna under 2023. Sedan tittar vi på några nya trender som vi kan komma att se under 2024.

Året med integritetskränkningar i översikt

2023 var året för integritetskränkningar. Proton arbetade för att avslöja några av de mest flagranta exemplen.

Google kallade ett spårningsverktyg för “förbättrad annonssekretess

Google Chrome är världens mest populära webbläsare, och företaget använder den för att övervaka vad du gör på nätet. Förra året lanserade Chrome en funktion som påstods erbjuda mer integritet. Istället ger funktionen Google exklusiva rättigheter att samla in dina uppgifter. Genom att marknadsföra detta som en integritetsfunktion försöker företaget omdefiniera integritet som “ingen kan spåra dina data – förutom vi”.

 

Sedan tog Google med samma “funktion” till Android

Precis som Chrome-funktionen “ad privacy” blockerar Android-versionen andra appar från att samla in dina data och ger Google ett övervakningsmonopol. Och än en gång använde Google “dark patterns” för att tvinga folk att acceptera förändringen, och slog på funktionen som standard med bara ett meddelande och en “Got it”-knapp.

 

 

Apples iCloud är inte så privat som du tror

Apple har ett bättre rykte än Google när det gäller integritet, men det betyder inte att Apple inte kan se din personliga information. I motsats till vad du kanske tror kan Apple se dina foton, e-postmeddelanden, kalenderhändelser, kontakter, röstanteckningar, meddelanden och många andra datakategorier som standard. Så mycket för deras slogan “Privacy. That’s iPhone“.

Facebooks nya Threads-app är en mardröm för integriteten

Meta introducerade en ny Twitter-liknande app som heter Threads förra sommaren, men alla som registrerade sig blev föremål för en överraskande bred datainsamling. Threads var till en början inte ens tillgänglig i Europeiska unionen på grund av oro för regelefterlevnad.

 

 

Google Chromes “falska” inkognitoläge ledde till en stämning på 5 miljarder dollar

I vad som i huvudsak är en stämningsansökan som ifrågasätter en av de ursprungliga versionerna av “privacy washing”, hävdar kärandena att Googles marknadsföring av Chromes “inkognitoläge” bland annat utgör avlyssning och ett kontraktsbrott. Samtidigt som företaget försäkrade att du kan “surfa privat” fortsatte företaget i själva verket att övervaka människors surfande, enligt stämningsansökan.

Googles lobbyister avslöjar företagets sanna värderingar

I sin marknadsföring till dig säger Google att de värdesätter din integritet. Men när de talar med beslutsfattare går Googles lobbyister i motsatt riktning och argumenterar framgångsrikt för att mer integritet skulle vara en ekonomisk katastrof. Vi har hittat flera exempel på Googles lobbyverksamhet mot integritet.

IP-skydd skyddar ingen

Google tog ytterligare inspiration från Orwell och marknadsförde sin nya funktion IP Protection som ett sätt att förbättra din integritet. Istället blockerar den återigen bara andra företag från att spåra dig medan Google fortsätter att spionera på allt du gör online. IP-skydd ger inga integritetsfördelar, särskilt inte jämfört med ett VPN utan loggningar.

 

Trender för integritetskränkning att hålla koll på 2024

Vi börjar redan se tecken på att vi kommer att översvämmas av “privacy washing” igen under 2024. Google och de andra stora teknikföretagen kommer att fortsätta att introducera “integritetsfunktioner”. Men även andra företag, t.ex. biltillverkare, internetleverantörer och försäkringsbolag, kommer att försöka göra vattnet grumligt för att dölja sin egen exploatering av personuppgifter.

Här är några förutsägelser för det här året.

Nya former av datainsamling

Efterfrågan på data ökar bara eftersom företagen bygger verktyg för maskininlärning som kräver den. När företagen flyttar mer av din kommunikation bakom kryptering kommer de att tävla om att utveckla nya sätt att spåra dig, till exempel genom att analysera dina konversationer med AI-chattbots eller skanna dina dokument och foton.

Integritetslagar på delstatsnivå i USA kommer att låta Big Tech slippa undan
Stora teknikföretag har investerat tiotals miljoner dollar i att försöka driva igenom svaga integritetslagar i delstaterna i USA. För dem är detta att föredra framför en stark federal lag som är jämförbar med EU:s GDPR. I Protons artikel om Googles lobbyverksamhet förklarades hur teknikföretagen försöker föregripa demokratiskt beslutsfattande, och strategin verkar fungera.

Din bil kommer också att börja integritetstvättas

Fordon är spårare med hjul. De har kameror, mikrofoner, GPS och andra sensorer – och det finns väldigt lite integritetskontroll. Många biltillverkare samlar in mycket mer data än de kan tänkas behöva. I Kias integritetspolicy står det till exempel att företaget samlar in information om ditt “sexliv eller din sexuella läggning”. I takt med att fler människor blir medvetna om hur deras bilar spionerar på dem kommer biltillverkarna att ansluta sig till Big Tech i spelet om integritetstvätt. Bilförsäkringsbolagen kan också komma att öka sin användning av privacy washing för att skydda sig mot integritetsrisker. Liberty Mutual spårar och delar till exempel dina “anlag, beteende, attityder, intelligens, förmågor och färdigheter” med tredje part.

Överflöd av “integritetskontroller

Företagen kommer att lansera fler och fler sekretessinställningar och visa dessa alternativ för dig i alla dina appar och enheter, och fråga dig hur du vill att dina uppgifter ska användas. Europeiska tillsynsmyndigheter är redan oroade över hur teknikföretag använder “dark patterns” för att kringgå giltigt samtycke, och Googles sekretessinställningar är så förvirrande att inte ens anställda kan förstå dem. Genom att bombardera dig med en lavin av förvirrande “integritetsval” hoppas teknikföretagen att du helt enkelt ska gå med på övervakning i stället för att lägga tid på att ta reda på hur det fungerar.

Människor vill ha ordentlig personlig integritet

Privacy washing är en skamlig form av falsk marknadsföring som utnyttjar människor. Men det faktum att företag gör det är en indikation på att attityderna kring integritet håller på att förändras. Människor är dödströtta på att dela med sig av sitt privatliv till företag bara för att kunna använda internet.

Proton passerade en viktig milstolpe i april när communityn nådde över 100 miljoner användarkonton. Det är ytterligare en indikation på att människor är redo att överge den övervakningsbaserade affärsmodell som har dominerat internet i nästan 20 år.

Protons intäkter kommer från anhängarnas stöd, inte från reklam. Och företagets appar, inklusive Proton Mail, Proton Calendar och Proton Drive, samlar in så lite data som möjligt. Det är bara du som kan se dina e-postmeddelanden, händelser, foton, anteckningar och andra data. (Sekretessinformationen i iOS talar för sig själv).

Och i stället för att bombardera dig med förvirrande integritetsval gör Proton integritet till standardvalet.

Överväg att byta till integritetsvänlig teknik för att delta i Protons kamp för ett bättre internet.

 

Ben Wolford

Artikeln har tidigare publicerats på Proton

Ben Wolford är en författare och redaktör vars arbete har publicerats i stora tidningar och tidskrifter runt om i världen. Ben började på Proton 2018 för att hjälpa till att utbilda och informera kring tekniska begrepp inom integritet och göra Proton-produkterna enkla att använda.

Proton grundades i Schweiz 2014 när en grupp forskare som träffades på CERN (Europeiska organisationen för kärnforskning) bestämde sig för att bygga ett bättre internet där integritet är standard.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!