”Regnbågsbilder ett nytt experiment av Facebook”

publicerad 2 juli 2015
Foto: Giuseppe Milo/CC BY 2.0
Foto: Giuseppe Milo/CC BY 2.0

De regnbågsprofilbilder som över 26 miljoner Facebookanvändare publicerat kan vara en del i ett nytt stort socialt experiment av Facebook.

När USA:s högsta domstol i förra veckan tvingade alla 50 delstater att acceptera samkönade äktenskap startades en kampanj på Facebook. Kampanjen bestod av att man lade till en transparent regnbågsflagga på sin profilbild.

Över 26 miljoner Facebookkonton har redan bytt till regnbågsprofilbilder, men nu rapporterar den amerikanska tidskriften The Atlantic att det hela kan vara en del av ett nytt experiment av Facebook.

Enligt The Atlantic har Facebook sedan tidigare undersökt samkönade äktenskap, och att man har kapiciteten att spåra och analysera varenda gilla-markering man har och varenda gång man byter sin profilbild.

I fjol avslöjades det att Facebook i smyg hade manipulerat nyhetsflödet för 700 000 konton för att kunna se vilka nyheter som påverkade användarna mest. Facebook tvingades att be om ursäkt för det sociala experimentet, vilket man hittills inte gjort för de regnbågsfärgade profilbilderna.


Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.