Det populära badhuset Kokpunkten i Västerås vill ligga i ”framkant” i den digitala utvecklingen. I år ska budhuset börja med chip-implantat.
Målet är att byta ut de fysiska årskorten/armbanden mot chip-implantat under huden. Idag har gästerna digitala armband som nycklar, dessa kan man även handla med. Kokpunkten är känt för sin teknik och sina ljud- och ljuseffekter. Nu vill de alltså ytterligare manifestera sin digitala profil, genom att ”chippa” sina gäster.
– Digitalisering är vår USP och det finns i vårt DNA, för att leva upp till det erbjuder vi ljud- och ljuseffekter, och vi var först i världen med VR-snorkling. Nu söker vi testpersoner som vill chippa sig i handen för att vi vill undersöka vilka möjligheter som finns, säger verksamhetschef Johan Björkman till sajten Besöksliv.
Chip-implantatet medför att man slippa bära sitt armband/nyckel och man kan även betala entré och handla med det. Det kommer att sitta under huden, mellan tummen och pekfingret.
Sedan starten 2014 har Kokpunkten haft 750 000 besök.