LG anklagas för att spionera på kunderna som har en av elektronikjättens Smart-TV:s. Standardinställningen på Smart-TV:n är att automatiskt samla in information om användarens tittarvanor, men det hjälper inte att stänga av alternativet.
Även efter att man slagit av inställningen fortsätter tv:n att spara och lagra till exempel vilka kanalbytens som görs och vilka filer man för över via ett usb-minne. Okrypterat skickas sedan informationen på användarens aktiviteter direkt till LG tillsammans med ett unikt enhets-ID, enligt bloggaren DoctorBeet.
När DoctorBeet hörde av sig till LG blev svaret att han hade accepterat användarvillkoren för sin Smart-TV och att vederbörande istället får ta kontakt med återförsäljaren av tv:n – inte LG. Anledningen är att återförsäljaren enligt LG borde uppmärksammat kunden, DoctorBeet i det här fallet, på villkoren.
I en video på LG:s officiella hemsida basunerar företaget ut att plattformen LG Smart AD analyserar användarnas favoritprogram, sökhistorik och beteende på internet för att bäst kunna passa riktade annonser från företag.