Internetoperatör visste om säkerhetshål

publicerad 5 november 2014

Comhem granskas nu av Post- och telestyrelsen (PTS) då det avslöjats att man inte åtgärdat allvarliga problem med säkerheten till deras kunders modem. Detta trots att man blev varse om säkerhetshålet för över ett år sedan.

Sedan augusti ifjol har internetoperatören Comhem vetat om att deras modem Netgear CG3100 haft problem med säkerheten. Nu 14 månader senare har ännu inte problemet åtgärdats, enligt Dagens Nyheter.

Comhem uppger att 177 000 av deras kunder har modemet, vars mjukvara uppdaterades av Comhem ifjol. Uppdateringen drogs sedan tillbaka av Comhem vilket ledde till att säkerhetshålet fortfarande finns kvar.

Liksom det av Telenor ägda Bredbandsbolaget kommer nu Comhem att granskas av Post- och telestyrelsen (PTS), även om Comhem uppgett att man ska rätta till säkerheten för modemet.

Konsumenter ska kunna känna sig trygga när de ringer och använder internet. Därför är det mycket viktigt att operatörer följer de regler som finns och bedriver ett systematiskt arbete för att upptäcka sårbarheter och förhindra incidenter, säger Annica Bergman, chef för PTS nätsäkerhetsavdelning, i ett pressmeddelande.

Även Alltele, Bahnhof, Bredband2, Telia Sonera och Tele2 kommer att granskas av Post- och telestyrelsen.

I veckan framkom det även att internetsäkerheten hos flera svenska myndigheter var så låg att de kunde bli hackade på mindre än en minut.




Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!

Välkommen att diskutera! NyD vill uppmuntra till en saklig och kvalitativ debatt vilken genomsyras av god ton och respekt för andra åsikter. Du är själv juridisk ansvarig för vad du skriver. Läs våra fullständiga kommentarsregler här.