IT/Övervakning

Häpnadsväckande framsteg inom realtidsrenderad fotorealism

De senaste åren har animerade filmer och fotorealism slagit igenom på bred front. Men realtidsrenderad fotorealism är något helt annat. Nästa generations teknik kan nu presentera interaktiv fotorealism för vanliga speldatorer i realtid.

Filmer med helt eller delvis datorgenererade inslag har växt explosionsartat. En del bygger på fotorealism såsom Walt Disneys senaste animering av Djungelboken vilken Nya Dagbladet tidigare recenserade. När dessa filmer skapas används stora datahallar för att i förhand rita upp grafiken till filmen.

Annons:

Nu kan nästa generations renderingsteknik presentera fotorealism för tillämpning i realtid med datorer vars prestanda motsvarar en kraftfull speldator för hemmet.

Tekniken kallas också interaktiv fotorealism och innebär att man i spel och andra tillämpningar kommer att kunna röra sig fritt i världar med fotorealistiska miljöer.

Med hjälp av den grafiska spelmotorn Unreal Engine 4 och inskannade högupplösta texturer ifrån Quixel visar man i demot ovan ett sådant scenario på en dator med ett grafikkort i 9 000-kronors klassen.

Ett annat imponerande exempel visas nedan ifrån spelet Book of the Dead.

 


Markus Andersson
markus.andersson@nyadagbladet.se


Eftersom du läser det här…

Nya Dagbladet är Sveriges bredaste helt oberoende dagstidning. Vi ägs inte av några mediekoncerner eller utländska riskkapitalbolag. Vi styres inte av industriintressen eller någon politisk korrekthet.

Men att driva fri oberoende media kostar. Med ditt stöd kan vi fortsätta att växa och bli en verkligt utmanande kraft till de gamla mediehusen.

Stöd oss via Swish på 0727220172, PayPal eller via andra alternativ på denna länk.

Tack för ditt stöd!