Häpnadsväckande framsteg inom realtidsrenderad fotorealism

publicerad 31 mars 2019
- av Markus Andersson

De senaste åren har animerade filmer och fotorealism slagit igenom på bred front. Men realtidsrenderad fotorealism är något helt annat. Nästa generations teknik kan nu presentera interaktiv fotorealism för vanliga speldatorer i realtid.

Filmer med helt eller delvis datorgenererade inslag har växt explosionsartat. En del bygger på fotorealism såsom Walt Disneys senaste animering av Djungelboken vilken Nya Dagbladet tidigare recenserade. När dessa filmer skapas används stora datahallar för att i förhand rita upp grafiken till filmen.

Nu kan nästa generations renderingsteknik presentera fotorealism för tillämpning i realtid med datorer vars prestanda motsvarar en kraftfull speldator för hemmet.

Tekniken kallas också interaktiv fotorealism och innebär att man i spel och andra tillämpningar kommer att kunna röra sig fritt i världar med fotorealistiska miljöer.

Med hjälp av den grafiska spelmotorn Unreal Engine 4 och inskannade högupplösta texturer ifrån Quixel visar man i demot ovan ett sådant scenario på en dator med ett grafikkort i 9 000-kronors klassen.

Ett annat imponerande exempel visas nedan ifrån spelet Book of the Dead.

Markus Andersson är grundare och chefredaktör för Nya Dagbladet.

Ladda ner Nya Dagbladets mobilapp!