Gentestföretaget 23andMe har ansökt om konkurs – och nu varnas användare för att deras DNA-data kan säljas vidare. Kaliforniens justitieminister och integritetsexperter uppmanar konsumenter att omedelbart radera sin information för att skydda sig.
23andMe är ett amerikanskt företag som erbjuder genetisk testning till kunder. Där skickar man in DNA genom salivprover som sedan analyseras för att ge information kring exempelvis arv och ursprung.
Nu har företaget meddelat att man ansökt om konkurs för att sälja sina tillgångar. I och med konkursansökan uppmanade Kaliforniens justitieminister användare att genast radera sina data eftersom det annars finns risk att de kommer att säljas.
– Jag påminner invånarna i Kalifornien om att överväga att åberopa sina rättigheter och instruera 23andMe att radera sina data och förstöra alla prover av genetiskt material som innehas av företaget, säger han i ett uttalande.
Sekretesspolicyn för 23andMe lyder: ”Om vi är inblandade i en konkurs, sammanslagning, förvärv, omorganisation eller försäljning av tillgångar kan dina personuppgifter komma att nås, säljas eller överföras som en del av den transaktionen”.
”Radera, radera, radera”
Företaget har omkring 15 miljoner personers DNA i sina databaser och experter menar att situationen utgör en mardröm för integriteten som kan få kaskadeffekter. Ett stort antal liknande tjänster har blomstrat under åren, som exempelvis Ancestry och FamilyTreeDNA, och osäkerheten kring 23andMe:s data belyser också riskerna med alla genetiska testtjänster.
– DNA-data kan användas för att identifiera dina släktingar och förfäder, avslöja familjehemligheter och ge ledtrådar om sjukdomar som du har eller kan vara predisponerad för. Om uppgifterna når vissa försäkringsgivare kan de neka dig täckning eller ta ut mer för liv-, invaliditets- eller långtidsvårdsförsäkring på grund av din genetik, säger Ginny Fahs, chef för produktutveckling för Consumer Reports Innovation Lab till The Washington Post och fortsätter:
– Det här är några av de mest värdefulla uppgifterna som finns om dig; du har rätt att vara orolig för att det kan vara upp till grepp.
Även Sara Geoghegan, seniorrådgivare på Electronic Privacy Information Center, varnar för användarnas integritet och uppmanar konsumenterna att genast radera sina uppgifter.
– Det faktum att konsumenterna inte kan veta alla sätt som deras uppgifter kan användas på är mycket skadligt, säger Geoghegan. Radera, radera, radera. Konsumenterna bör radera sina konton medan de fortfarande kan.